Vännen Kristina skickade utan ytterligare kommentarer en facebooklänk som jag var tvungen att titta närmare på. Länken visade att Erikshjälpen i Borås hade fått en modelljärnväg till skänks och nu skulle man sälja den.

”Titta närmare på” var det ja… Jag var inte ens säker på att anläggningen fanns kvar, men jag visste bara att det var en Märklinbana i skala H0 och det vore inte minst intressant att höra vad den skulle kosta, så jag cyklade dit. Jodå, den fanns kvar och kalaset skulle kosta 2850 kr.

 

Jag ställde mig och studerade banan, tog några bilder och lyssnade på förbipasserande. Dessa tillhörde två grupper. Den ena bestod av de genuint intresserade, antingen för att de blev nostalgiska eller för att de faktiskt visste något om modelljärnvägar. Den andra bestod av dem som utan vidare spisning dömde ut hela konceptet såsom varande hopplöst omodernt.

Utan att vara ens i närheten av expert på modelljärnvägar är jag nog mer kunnig än folkflertalet så jag började mäta upp anläggningens storlek (2 m x 1 m) och räknade på den. När en av de anställda kom fram till bordet och lade sig i samtalet, sade jag vad jag tänkte:

– Bara växlarna skulle kosta 2000 kr om man köpte dem nya…

 

Sedan gick jag och tittade i skåpet där man hade låst in anläggningens lösöre. Två större byggnader samt lok och fyra (fem?) vagnar var det viktigaste där. Det var lite lite, eftersom banan mycket väl skulle kunna trafikeras av minst tre tåg samtidigt (dubbelspårstrafik med två tåg samt ett tredje som växlar på den ena stationen). Jag antog att den tidigare ägaren hade sålt av sina tåg separat och det var nog klokt gjort, för det kan stundom ge en god extrainkomst, efter vad jag har förstått.

 

Jag återvände hem, nöjd med förmiddagen. Någon modelljärnväg blev det inte, men nog var jag änna lite sugen… :)

En lite rolig händelse i andrahandsbutiken var att en dam såg min kamera och tolkade mig som journalist. Det kan jag inte minnas ha hänt förr och någon journalist är jag ju inte. Eller? När jag hade sagt som det var, att mina bilder kanske skulle ligga till grund för ett blogginlägg, funderade jag vidare och kom fram till att även bloggskrivande skulle kunna räknas som journalistik.

I så fall har jag de senaste månaderna varit en dålig journalist, för här har det inte blivit mycket sagt. Men hav förtröstan – det kommer nog några inlägg inom kort skulle jag tro.

 

Erikshjälpen i Borås, H0, Märklin, modelljärnväg, secondhand,

Kommentera

Publiceras ej