Detta är tredje delen av flera om min resa den 28 juni 2023.

Till Töreboda hade jag alltså anlänt helt enligt plan, med två tåg och en buss.  Här köpte jag först en glass – Klings M400 (designad till Mariestads 400-årsjubileum) – i Pressbyråkiosken, varpå jag traskade in mot centrum.

 

Det var ett praktexempel på ”dött centrum”.  Jag har upplevt det förr, särskilt sommartid, och jag blev full i skratt av hur öde det var.  Knappt en människa fanns där.  En familj besökte den vaccinbuss som stod parkerad vid torget, men nästa besökare dit blev avvisad, ty vaccinationen hade stängt för dagen.  (Klockan var halv ett en vanlig vardag.)

Så snart glassen var uppäten, återvände jag till stationen.  Den såg både pampig och tråkig ut på samma gång.  De grå staketen framför den, gjorde inte vyn mer tilltalande.

 

I det som skulle kunna kallas stationspark, mindes man den lokala poeten K.J. Gabrielsson.

 

Texten på stenen lyder:

ARBETARDIKTAREN
K.J. GABRIELSSON
Född i FREDSBERG 1861
Och skulle jag svika min fana röd
och glömma min svurna ed
och glömma all hunger, möda och nöd
som härjar de armas led.

De förmodligen ganska nya trapporna upp till spår 3, var tämligen trevliga att se.  Lite ombonat och hemtrevligt, så där.

 

Gångtunneln under spåren var i så fall dystrare.  Lite smått svulstig tedde sig inskriptionen över den:

RESECENTRUM
NORRA SKARABORG
Invigdes av landshövding
Göte Bernhardsson
24 mars 1998

 

Jag steg upp på spår 1 där ett X 2000 mot Stockholm närmade sig och gick på spår 2 förbi ett SJ regionaltåg som stod och väntade på spår 3.

 
 

Det här konceptet, med plattformar på spår 1 och 3, samt ett spår 2 för tåg som inte ska stanna, påminde mig om Stenstorp.  Där stannar visserligen bara länstrafiken (Västtrafik), men i Töreboda stannar bara SJ:s trafik samt några Västtåg om morgon och kväll, så stationerna tycks underligt nog likvärdiga.  Underligt är det, eftersom den ena är centralort i en egen kommun och den andra bara en liten tätort på landsbygden.

Från baksidan ser stationshuset ut så här:

 

Det är ganska snyggt med den där stora, grusade stationsplanen bakom stationen.  Sådana brukar finnas där bussar, spårvagnar eller annan trafik regelbundet måste stanna till.  Så är det inte i Töreboda.  Däremot har ju Töreboda egenheten att ligga inte bara vid Västra stambanan, utan även vid Göta kanal.

 

Att stationshuset fortfarande på 2020-talet ser så fint ut mot kanalen, antar jag helt fräckt beror just på kanalen.  Den måste ju utgöra en viktig del av ortens och kommunens turistinkomster.

*

Jag återkommer till Göta kanal en annan dag och fortsätter med mina iakttagelser en timme senare, då jag hade återvänt till stationen. 

Denna gång gick jag in i själva stationshuset.  Som kan anas av bilderna ovan, finns där ett kafé som också säljer Klings glass.  Det är inte konstigt, för i Skaraborg ska en glassförsäljare sälja Klings.  Det är lika självklart som att man säljer Sia glass i Halland eller Triumf i Göteborg.  Den som öppnar en kiosk och bara tar in GB, har helt missförstått.

Jag valde denna gång en för mig helt ny glass: Apelsinchoklad.  Att testa en ny glass hade den extra fördelen att det gjorde försäljaren vänligt stämd till mig.  Jag behövde nämligen fylla på min vattenflaska och det fick jag alldeles gratis.

Så här ser kaféet ut invändigt:

 

Detta var en gång i världen väntsal för passagerare i 3:e klass.  Innehavarna hade dålig koll på lokalen och funderade som bäst på att renovera den.  Jag hoppas att de gör det snyggt, för det kändes som om somliga inredningsdetaljer kunde vara ursprungliga.  Till exempel denna?

 

Även den nuvarande väntsalen – som när det begav sig tycks ha varit stationens ”foajé” – fotograferade jag.  Trevligt såg det ut.

 

(Text ovanför bortre dörren: 3dje KLASS WÄNTSAL)

 

(Text ovanför bortre dörren: 1sta & 2dra KLASS WÄNTSAL)

Eftersom jag ännu hade en stund att vänta innan bussen skulle gå mot Skövde, passade jag på att besöka plattformen intill spår 1.  Därifrån kommer följande bilder (som är precis så ointressanta som de ser ut):

 
 

Västra stambanan gör en liten krök just som den kommer fram till Töreboda, så ur vinkeln ovan, kan man inte se så där väldigt långt.  Från andra sidan, plattformen vid spår 1, kan man däremot se alldeles otroligt långt.  Jag tror att man med teleskop skulle kunna se nästan till Skövde, för som alla vet, sätter järnvägen här nordiskt rekord och är spikrak i tre mil.

Med detta får det vara bra för i dag.  Fler tåg i Töreboda kommer nästa gång.  Då kommer även mer av Göta kanal.

*

 

Göta kanal, K.J. Gabrielsson, Klingglass, Töreboda, Töreboda 2023, VSB, Västra stambanan, X 2000, X2, glass, gångtunnel, kanaler, minnestavla, reseberättelse, stationshus, stationsparker, torg, väntsal,

Kommentera

Publiceras ej