Som några av mina vänner vet, har jag under det senaste året pysslat en del med en Ticket to Ride-karta över sydöstra Sverige.  Den kom till för att jag fascinerades av det underbara smalspårsnätet som genomkorsade Småland under första hälften av 1900-talet.  Jag skrev ett inlägg om kartan på midsommarafton, då jag i princip hade designat den färdigt.  Nu i veckan lät jag Donalds fotobutik i Borås trycka kartan och jag blev så himla imponerad av att kartan såg lika snygg ut i verkligheten som i bildfilen.

(Det är annat det, än när jag skrivit ut kartor på färgskrivare.)
 

I torsdags köpte jag ett ark tjock papp på Wahlströms konst (som också är en butik att rekommendera, därav gratisreklamen).  Det var emellertid bara början, för nu skulle jag bestämma hur kartan skulle skäras.  Efter att ha jämfört med den officiella dubbelsidiga expansionen med kartor över Schweiz och Indien, insåg jag att det fanns fyra olika sätt.  Här är ett av dem.

 

Jag skar i pappen och vek.  Första steget gjort...

 

Att sedan skära sönder min för många dyra kronor tryckta karta, var det mest nervösa jag gjort på länge.  Mattkniven fick nytt blad inför den här uppgiften och snitten blev superskarpa.

 

Efter en hel massa mätande, skärande och limmande, kom jag fram till ett resultat.

 

Det var skönt att använda limsprej av en typ som faktiskt går att justera långt i efterhand.  Det blev nämligen flera ändringar och den lilla nackdel som det är att limningen riskerar att släppa även när man inte önskar det, uppvägs många gånger om av tryggheten att det inte är hela världen om jag gör fel.

Biljetterna har jag gjort på egen hand och skrivit ut i svartvitt på färgat papper.  Nu ser jag fram emot att provspela också.  Mm!

 

Ticket to Ride, TtR Sydöst,

Kommentera

Publiceras ej