I juli 2013 reste jag, som en och annan bloggläsare kanske minns, till Småland.  Jag tog cykeln på tåget och kuskade runt i fem dagar.  När jag sedan kom tillbaka till jobbet någon månad senare, fick eleverna på kursen Geografi 1 som sin första uppgift att rita en karta över någon resa de gjort under sommaren.  Det kunde vara en lång resa eller en kort, det var inte viktigt, men det skulle ingå ortnamn, skala, teckenförklaring samt nordpil.  Dessutom ingick att eleverna inte fick ta hjälp av någon existerande karta utan skulle rita den utifrån minne och upplevelse.

Det där var en ganska inspirerande uppgift, så fastän jag förstås inte förväntades utföra den själv, gjorde jag det ändå, mest för skojs skull.  Och tänka sig, jag blev rätt nöjd med resultatet.  I själva verket var det nog så att jag klarade den bättre än de flesta elever – föga oväntat. :)

Så här blev resultatet:

 
Det är lite roligt att se, nu långt senare, att jag lyckades riktigt väl med den geografiska korrektheten.  Orterna ligger ungefär rätt, jag har inte glömt någon viktigare järnväg, avstånd och vinklar stämmer på det hela taget.  Så visst har jag väl rätt att vara lite stolt? :)
 
 

 
 
För den som inte läste min resedagbok i somras (och inte minst för mig själv, som ibland vill ha en samlad förteckning), finns den i följande inlägg:
 
Tour de Småland, Tour de Småland 2013, kartor, om bloggen, om mig,
När webben var ung hände det sig ibland att jag tittade in på det som då kallades "CIA World Factbook".  Där kunde jag hitta kartor och annan spännande information som jag inte fann någon annanstans.  Nu studerar jag igen vad som står om Sverige och denna gång särskilt om våra järnvägar.  Det är faktiskt lite roligt.


Här står alltså att Sverige har 65 km smalspår samt att allt detta är elektrifierat och har spårvidden 1000 mm.  De syftar helt uppenbart på Roslagsbanan, pendeltågslinjen nordöst om Stockholm.  Den har emellertid spårvidden 891 mm...

Jag ser framför mig hur en främmande makt förbereder en invasion av Sverige och utgående från CIA:s sammanställning planerar att skeppa in egna godsvagnar för att transportera in soldater eller vapen till centrala Stockholm.  På själva invasionsdagen står en pluton redo i Åkersberga eller Danderyd:
– Men hallå, vad hände nu, varför passar inte vagnen på spåret??
Och invasionen kom av sig innan den ens hade börjat...
 


(Det finns också några smalspåriga musei- och turistbanor i Sverige, men dessa är inte elektrifierade.  Meterspårvidd har vi inte i Sverige, har vi aldrig haft i Sverige!  Så något rullande 1000 mm-materiel skulle den främmande makten alltså inte ha nytta av ens där.)
1000 mm, 891 mm, Roslagsbanan, World factbook, mest på skoj, spårviddsbrott,
När EFS i Borås har sin årliga vårmarknad på sommargården Ekhagen i södra Sparsör, kommer folk i massor.  Flera hundra bilar och några få cyklar fyller vägrenarna och parkeringsplatsen.  När cykel grå var stadigt förankrad i sitt ställ, promenerade jag runt i någon halvtimme.  Ingenting hittade jag att köpa, mer än en rätt smaklös mainstreamglass.  Och så pratade jag med vänner och bekanta en stund förstås och det är alltid bättre än glass.

Men Ekhagen ligger också alldeles intill Älvsborgsbanan, delen Borås-Herrljunga.  (Det har jag nämnt tidigare.)  Med grafen på fickan gick jag ned till spåret för att se på förmiddagståget.

Vackert ljusgulgrön är naturen så här års.

 
Mitt för Ekhagen finns en godkänd övergång och medan jag väntade, passerade rätt många över spåret.  Det var stapplande äldre människor med käpp och det var barn som ville balansera några steg på rälen och jag funderade på om jag skulle säga något om att ett tåg strax skulle passera.  När det kom en farbror gående på spåret från Sparsör var jag tvungen att kommentera, tyckte jag.
– Nu hade du tur, sade jag.  Tio minuter före tåget.
– Det är ingen fara, menade han, man ser så bra åt båda håll.
Kan så vara, men ingen har ögon i nacken och tåget kommer fort genom kurvorna har jag lärt mig.

Nästan i tid kom också tåg nr 3825, idag i form av X12 nr 3215, mullrande i norr.

 
...och blåste förbi i hundra knyck eller så.

 
Sedan gick jag tillbaka över spåret och sade hej då till vännerna Anneli och Marie.
– Blev det inga fynd? frågade de.
– Nä, men jag tog några bilder av tåget till bloggen, så nu är jag nöjd.
– Åh, så nördigt! skrattade en av vännerna.
– Ja, du är verkligen en tågnörd, sade den andra när jag sagt emot.
– Inte tågnörd, försvarade jag mig, järnvägsnörd möjligen.
Det var tydligen samma sak för henne men huvudsaken är ju att jag vet skillnaden...

När jag sedan gav mig av, tänkte jag att det ju hade varit praktiskt om det gått tåg hit just denna dag.  Under första hälften av 1900-talet gick det särskilda helgtåg just här, för stadsbor som skulle ut till de små byarna vid Öresjö.  Det vore intressant att se om det skulle finnas en marknad för det idag med.  En och annan skulle i alla fall åka med, det är jag säker på.

BHJ, Borås-Herrljunga, Skogsryd, X12, extratåg, spårspring,