Jag har några gånger de senaste åren, när jag cyklat genom Borås, passerat Viskan i Druvefors och insett att man ser järnvägen ur en intressant vinkel.  Skulle man kunna fotografera ett tåg där? funderade jag.

I tisdags (28 april 2015) gjorde jag slag i saken och stannade till när tåg 336 från Kalmar rullade in i Borås, ett par minuter försenat:

 

Det där såg kanske lite snyggt ut, med ett lokdraget passagerartåg som kommer fram mot viadukten Gässlösa vägport (gatan går alltså under järnvägen; dessutom kan räcket till en gångbro över Viskan anas).

Tyvärr krävdes det ganska mycket inzoomning för att det skulle se ut på det viset.  Originalbilden var inte lika flådig. :)

 

Kanske vore det mer intressant att placera sig på närmare håll med en spetsigare vinkel mot tåget, nämligen intill den nämnda gångbron.

 

Det får jag väl prova nästa gång...

BAJ, Borås, Borås-Alvesta, Kust-till-kust, Rc, bro, fotografering, loktåg,

Det håller på att bli en tradition att om vårarna åka till Ekhagenmarknaden vid Skogsryd norr om Borås och fotografera tåg...  Församlingen som har sin sommarbostad där är jag visserligen inte själv särskilt engagerad i, men några vänner och massor av bekanta är det och då brukar marknade innebära en trevlig utflykt så här i slutet av april.  En extra krydda är ju då att Borås-Herrljunga järnväg går alldeles utanför staketet.

Den här gången hade jag missuppfattat marknadstiden så det blev inte mycket mer än tågskådande, men sämre vårlördagar kan man väl ha.  Alltså stod jag nere vid spåret (på rätt sida gångfällan, så klart!) och spanade norrut strax före klockan 12 i dag.  Där borta låg Frufällan och Fristad och allra främst de tre lamporna som visar om bommarna är fällda vid övergången i Frufällan.

 

Lamporna blinkar när bommarna är uppe och när de snart lyste med fast sken visste jag att tåget var på väg.  När blinkandet återkom hade tåget redan passerat övergången och det började bullra i rälsen.  Ljussken bortom kröken och fram dök tåg 3863 som två och en halv timme tidigare lämnat Uddevalla och nu var på väg mot Varberg.

 

X14 3227 var detta.

 

Ja, så hade det försvunnit i söder och jag fortsatte att undersöka marknadsutbudet, med sedvanligt fokus på antikvariatsdelen. Någon järnvägslitteratur hittade jag inte, men två atlaser bläddrade jag i. Som vanligt numera studerade jag kartornas järnvägar och lyckades glädjande nog datera den ena till tidigt 80-tal och den andra till 60-tal. Mycket riktigt: de var från respektive 1981 och 1962... Sedan köpte jag med mig Le tour du monde en quatre-vingts jours, vilket är en lämplig bok om jag skulle få för mig att förbättra min franska någon gång – sådant arbete uträttas nämligen bäst med för läsaren redan känd litteratur, och det förekommer ju dessutom några tåg i den.

Sedan återvände jag till järnvägen och misslyckades med fotograferandet av tåg 3876 mot Uddevalla. Någon hade lämnat ett nedsågat buskage som distraherade mig och då fastnade X12 nr 3216 i kameran på följande vis.

 

Så kan det gå, tänka sig.

När jag cyklade hem en stund senare, tänkte jag liksom förra året att tänk så bra det vore om det för mänsklighetens fromma arrangerades en extra hållplats just här, just denna dag.  Då skulle det inte behöva köras tvåhundra bilar till platsen...


Tidigare inlägg som så att säga utspelar sig just på samma plats är (bland annat?):
23 juli 2013: Oväntad Regina skrämmer slag på fotografen.
26 april 2014: Inget tåg till vårmarknaden.

BHJ, Borås-Herrljunga, Skogsryd, X10-serien, X12, X14, västtågen,

I onsdags den 22 april 2015 hade jag ett ärende på stan efter jobbet och när det var uträttat tyckte jag att det var tråkigt att bara åka hem igen.  Med en glass i min mun gick jag i solen och tänkte på järnvägen.  Alltid fanns det väl något att se, tänkte jag och fick se tåg 7351 från Göteborg just rulla in på stationen.  En titt på skärmarna inne i den svala väntsalen gav vid handen att tåget strax skulle gå åter mot Göteborg och jag bestämde mig för att ta cykeln några hundra meter till en annan utsiktsplats.

En fördel med Borås C är nämligen att järnvägarna inom synhåll från stationen löper ut i fyra olika riktningar så det finns många vinklar att skåda ur.  Inte för att en vanlig X12-motorvagn är så spännande men jag hade ju som sagt inget bättre för mig.

Jag rullade liksom tåget i väg och ställde mig i slänten upp mot Norrby, ovanför en bit skräpmark som vintertid har använts som upplag för snö (inte denna snöfattiga vinter, men andra år har snöhögar legat kvar här in i maj månad).  Där gonade jag mig i solen och väntade på tågets avgångstid när oväntat ett vackert lok kom puttrande längs GBJ:s infart mot stationsområdet, på bron bortemot Simonsland.

 

Det var ett klassiskt gammalt Ma-lok nr 404 från Norsk Transport AS som hade vägarna förbi.  Jag vet inte vad det gjorde här eller vad det lär ha gjort på linjen bort mot Sandared och Göteborg, för i den graf som publicerats två dagar tidigare fanns det inte med, men här var det i alla fall.

 

Det fortsatte in på stationen och ställdes väl undan på något spår, om det inte rentav fortsatte mot Hillared eller Alvesta.  I stället kom så Västtrafiks gula motorvagn som tåg 7358 accelererande i andra riktningen.

 

(På bilden ovan passerar det framför de två centrala kyrkorna: Caroli närmast (till höger) och Gustav Adolf längre bort (till vänster).)

Broar och viadukter i massor finns här och för den som gillar järnvägar finns tillfälle att se tåg på väg endera västerut eller norrut.  Man kan nog i bilden nedan ana kontaktledningsstolparna längs Älvsborgsbanan mot Herrljunga.

 

Sedan hade jag fotograferat nog, fått lite sol och tömt en flaska kranvatten, varpå jag med gott samvete kunde cykla hemåt.


(Samtliga bilder i detta inlägg kan sannolikt ses i större format genom att öppna bilden separat, i ny flik eller på liknande sätt.)

Borås C, GBJ, Göteborg-Borås, Ma, Norsk Transport AS, X12, ensamt lok, motorvagnar, västtågen,