Det är inte ofta museitåg blir uppmärksammade i allmänna nyhetssändningar. I förra veckan hände det emellertid, då denna sorgliga text stod att läsa på SVT text:

 

Av hittills okänd anledning (men mordbrand misstänks) brann alltså två stora magasinsbyggnader vid Karlsvik i utkanten av Luleå. De användes bland annat av två järnvägsföreningar, där Malmbanans vänner förlorade större delen av sin vagnpark. (Nästan alla lok fanns lyckligtvis på annat håll.) Om händelsen berättade även Sveriges Radio.

En av föreningens eldsjälar fotograferade platsen efter eldsvådan och bilderna kan rekommenderas. De visar en förödelse som skulle platsa i en katastroffilm och ser ut att vara tagna ur ett reportage från en krigsskådeplats.En intressant detalj var förstås det att magasinen var kopplade till tysk närvaro i Sverige under andra världskriget, vilket redan tidigare har givit dem rubriker. Dels har det arbetats för att göra dem till ett minnesmärke över de sovjetiska krigsfångar som inhystes där på väg hem från fångenskap i det tidigare tyskockuperade Norge. Dels har det hävdats att byggnaderna borde jämnas med marken för sin koppling till den tyska 40-talsregimen.

Nu förstördes de i brand och vem vet om det inte rentav gladde en eller annan anhängare av någon radikal rörelse med bristande förståelse för bevarandet av historiska monument. Det var i alla fall till allvarlig skada för minnet av en av den svenska historiens stoltaste byggnadsprojekt.

Kan vi nu få hoppas på positiva järnvägsnyheter framöver?

 


 

En annan händelse med en museiförening som fick allmän uppmärksamhet var då ett tåg från "SKÅJ" (Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg) backade in i en stoppbock i Karlstad i april. Först rapporterades det om händelsen i sig; senare skrattade man åt den lokalt framtagna glasstruten "Kulturkrocken".

(SVT:s artiklar om den händelsen, inklusive glassen, finns samlade på denna länk.)


 
Karlstad C, Luleå-Narvik, Malmbanan, Malmbanans vänner, SKÅJ, brand, museijärnväg, museitåg,

Häromveckan hade jag en underlig dag vars två delar så att säga gick i repris.

Först åt jag frukost och cyklade i väg på ett ärende. Eftersom ärendet tog just under en timme hann jag på hemvägen precis ställa mig på en bro och fotografera ett tåg.

Sedan åt jag middag och cyklade i väg på ett ärende. Eftersom ärendet tog just under en timme hann jag på hemvägen precis ställa mig på en bro och fotografera ett tåg.

Mina ärenden hade samma syfte och platserna jag besökte var nästan grannar. Tågen hade likadana lok och likadana vagnar, hade samma utgångsstation och samma mål. Jag såg dem från samma bro och ur samma vinkel.

Enda skillnaden var att jag hade bytt objektiv på kameran och att ett av tågen hade en extra vagn. Ja, och så antar jag att både lokförare och passagerare var nya.

Tåg 327 från Göteborg mot Kalmar passerar Borås den 16 juni 2016:

 

Tåg 339 från Göteborg mot Kalmar passerar Borås den 16 juni 2016:

 
BAJ, Borås, Borås-Alvesta, Kust-till-kust, Rc, SJ, kilometerstolpe, loktåg, om mig,

En tomt på landet, inte långt från en sjö. Ett hus för familjen, en inredd stuga för gästerna eller hobbyn, en hemmasnickrad klätterställning – och en järnväg med sådär en tiotalet dubbelturer? Ja tack!

 
BHJ, Borås-Herrljunga, Sparsör, X14, västtågen, Öresjö,