Sommarens första resa ledde till Åseda och Virserum.  Smalspåret (spårvidd 891 mm) som en gång gick mellan Växjö och Västervik, som efter klåfingriga kommunpolitikers oförstånd idag bara sträcker sig från Åseda till Västervik, har idag en omfattande sommartrafik mellan Hultsfred och Västervik.  Den södra delen trafikeras mer sporadiskt.  Mellan Virserum och Hultsfred är spåret knappt framkomligt, men två korta snuttar mellan Åseda och Virserum trafikeras då och då.  Hela delsträckan om 27 km, körs emellertid två gånger denna sommar och då var det givet att jag ville passa på när tillfälle gavs den här helgen. 

Alltså tog jag med mig min vän Sofia på tåget (vad annars?) till Växjö.  Därifrån fick det bli buss till Åseda (det tåget går ju inte längre, på grund av klåfingriga politiker, etc).  Och därifrån kommer bilderna nedan. 


 

1435 till Vetlanda-Nässjö eller 891 till Hultsfred-Västervik?  Hm.  Det är frågan...  (Inget av spåren har reguljär trafik, och spåret mot Vetlanda och Nässjö trafikeras inte ens sporadiskt.)

 
En lokomotor Z4p (tänk vad jag lär mig!) på 891-spåret visar vilket spår som är i drift.  (Här fanns det faktiskt möjlighet att "provköra lok" och få diplom.  Men det lät jag Åsedadagens yngre besökare ansvara för.)
 
 
Tåg mot Hultanäs.  Resande, tag plats!
(Men eftersom vi ville längre än så, fick det här tåget gå utan oss.)
 
 
Efter "spårsanering" (vilket förfärligt ord!) på bangården i Åseda har återigen gräset och hästarna tagit över.
 
 
Det finns ju en anledning till att det kallades trefotabanor. :)
 

Har du sett dem förr?  Du kommer att se dem igen...
 
Bekvämt i andraklassvagnen.  Betydligt mer plats för knäna än i vilken buss som helst.
 
Det var då det.  I dag 40?
 
 
Första uppehåll Sissehult.  Sissehult nästa!  (Sådana här stugor finns det gott om i landet, men just nu river Trafikverket banvaktsstugor och stationshus på löpande band, för att ingen ska köpa dem och kräva ersättning för järnvägsbuller.)
 
 
Uppehåll på Hultanäs station.  Stor station, med rundspår och allt.
 
 
Utsikt från förarhytten på Hultanäs station.
 
 
Uppehåll i Triabo.  Järnvägen fyller 101 år och Sofia (som är betydligt yngre) hälsar på plåtstinsen (som nog är medelålders).
 
 
Sofia kliver ombord igen i Triabo.
 
 
Tåget gör uppehåll i Mosstorp.
 
 
Tågets slutstation: Virserum.  Inte bara rundspår utan även stickspår, tänka sig.
 
 
På Virserums station har inget hänt sedan SJ lade ned trafiken 1984.  Eller så är det just där allt händer...
 
 
...och till skillnad från alla de stationer som SJ fortfarande trafikerar, är det just här, där SJ dragit sig ur, som SJ är så där vackert orange.
 
 
Känns den igen? "På tåget finns inga telefoner. Behöver du tänka, så ger tåget lugn och ro." (Den ena meningen är lika sann idag.)
 
Rälsbussar och godstrafik på Virserums station.
 
 
Återfärden anträdes i restaurangvagnen.
 
 
 
Spåret är inte alltid helt snörrätt.  Men vad gör väl det, när det finns marginal att ta av.
 
 
Sofia tas om hand av konduktör på gott humör, som sig bör.
 
 
 
Åseda station hyser nu järnvägsrestaurang.  Men bangården är rysligt tom.  Spårsanering, hu ja...
 
 
På Utvandrarnas hus i Växjö åskådliggörs hur järnvägarna i Småland byggdes.  Det gick ett otal järnvägar härs och tvärs i landskapet, vissa, som VHVJ med spårvidd 891 mm, andra med 1435, längst i söder med 1067 och stundom med 600.
 
 
Glas kan vara vackert men det var säkert ännu vackrare när det kördes från fabriken med tåg (Lessebo-Kosta-Målerås är ett exempel på en bana som bara byggdes för glasindustrin).
 
 
Medan solen sken över smalspåret, flockades molnen över den nyrenoverade stationen i Växjö. Men så finns här ju också bara normalspår (1435 mm) numera...
 
Okej då.  RC-loken har väl sin charm, fastän de aldrig gått på smalspår.  Men de var snyggare när de var orange...
 
1435 mm, 891 mm, Borås C, Hultanäs, Mosstorp, RC, SJ-nostalgi, Sissehult, Triabo, VHVJ, Virserum, Växjö, Växjö-Hultsfred, Y5, Z4, bangård, banvaktsstuga, orange, plåtstins, reseberättelse, restaurangvagn, rälsbuss, skor, spårsanering, stationshus, Åseda,

3 kommentarer

Anonym

28 May 2014 17:14

OTROLIGT men sant. SJ river Sverige!!!
Läst i internet idag:
Första uppehåll Sissehult. Sissehult nästa! (Sådana här stugor finns det gott om i landet, men just nu river Trafikverket banvaktsstugor och stationshus på löpande band, för att ingen ska köpa dem och kräva ersättning för järnvägsbuller.)

Och vilket argument! Makalöst! Sådant borde bara kriminellt.

Svar: Kan i grunden instämma, men kom ihåg att det inte är SJ som gör detta. SJ kör persontåg. Bara. De har ingenting med byggnaderna att göra. (Och i själva verket är det nog inte Trafikverket som river dem heller, utan "Jernhusen", som är det bolag som äger byggnaderna.)
svenskabanor.blogg.se

Lokföraren

25 Jun 2014 22:52

Vilket trevligt reportage! Har åkt Växjö-Åseda (länge sedan...) och Hultsfred-Västervik, senast för några år sedan, men sträckan Åseda-Virserum har jag faktiskt aldrig fått uppleva. Kanske dags att ta en tur till Småland snart?

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska göra! Småland är fint och dess smalspår gör landskapet ännu bättre. :)
svenskabanor.blogg.se

Jonny

04 Dec 2015 03:29

Mycket trevlig läsning och underbara bilder. Saknar dock läsning om Kalmar / Påryd järnväg. MVH Jonny

Svar: Jo, det hade varit roligt att få åka tåg på den sträckan också, men den är ju tyvärr nedlagd sedan länge. En cykeltur i trakten är däremot något man skulle kunna ägna ett par sommardagar åt!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej