En del av mina vänner tillbringar semesterdagar på varuhuset i Ullared.  Så lågt skulle jag förstås aaaldrig sjunka, eftersom jag ägnar semestern åt att studera järnvägshistoria och annan finkultur.

Men när jag surfar förbi på Postvagnen, hittar jag en fascinerande bild (klicka på länken så kommer sidan/bilden upp i ett eget fönster).  Det var alltså så här det började – med en butik i det gamla stationshuset.  Järnvägshistoria kan man hitta på de mest oväntade ställen.

Tänk då så praktiskt det hade varit om Ullareds järnvägar hade funnits kvar i dag.  Till järnvägsknuten Ullared hade det enkelt gått att resa från Varberg i väster, från Falkenberg i söder, från alla möjliga småländska orter i öster samt från Limmared och kanske rentav Borås i norr.  För att inte tala om att det hade varit ett enkelt sätt att frakta dit alla varorna, att bara flytta över de kinesiska containrarna från fartyg i lämplig hamn till järnvägsvagnar.  Och när shoppingsugna svenskar sedan hade shoppat klart, skulle det gå att ta prylarna på tåget.  Vore inte det något?

Å andra sidan läser jag på JVMV-s forum att järnvägen gick rakt genom dagens varuhus, så en kvarliggande järnväg hade inneburit att varuhuset hade fått ligga någon annanstans.  Men om jag tänker ett varv till...  Det vore ju rätt praktiskt med en hållplats just vid varuhuset.  I stil med Knallelands hållplats på banan Borås-Herrljunga.

Borås-Herrljunga, Knalleland, Ullared,

Kommentera

Publiceras ej