När jag för ovanlighetens skull ser tv-nyheter (vanligen får jag dem via text-tv), hamnar jag framför ett inslag på Västnytt.  Man rapporterar att "Tre tågbanor hotas av nedläggning" och det intresserar naturligtvis mig.
 
De järnvägar man talar om är Lysekilsbanan (Munkedal-Lysekil), Karlsborgsbanan (Skövde-Karlsborg) och DVVJ (Dal-Västra Värmlands järnväg, i dag Mellerud-Billingsfors).  Det talas i inslaget om att Trafikverket vill lägga ned ett 20-tal järnvägar i Sverige, varav dessa tre i Västsverige.
 
Först och främst häpnar jag över att Karlsborgsbanan tas upp.  Den är nämligen sedan fem år redan nedlagd på delsträckan Tibro-Karlsborg.  Visserligen är den inte uppriven annat än vid vägövergångar men Trafikverket torde inte ha några problem med järnvägen eftersom den varken används eller underhålls.  Vad gäller Skövde-Tibro är den delen inte heller trafikerad sedan många år och eftersom den inte heller underhålls, kan den läggas ned och rivas i morgon om man skulle vilja det.
 
Lysekilsbanan trafikerades så sent som för något år sedan och går inte att lägga ned.  Eftersom den underhålls, måste underhållet först avslutas och därefter inte återupptas på tre år.  Då först kan banan läggas ned.
 
DVVJ, som ursprungligen gick Mellerud-Arvika, sedan Mellerud-Årjäng, nu Mellerud-Billingsfors (medan spåret Billingsfors-Årjäng är privatägt), trafikeras och har enligt inslaget fått en utökad trafik under det senaste året.  Kommunalrådet i Bengtsfors kommun tycker att förslaget är förskräckligt och hänvisar bland annat till att man arbetar för utvidgad persontrafik på banan.  (Nu körs persontrafik bara sommartid.)
 
Vad gör man när man har funderingar om järnvägsfrågor?  Jo, då skapar man en tråd på Postvagnen och hoppas på att få artiga svar.  I det här fallet startades två trådar samtidigt i samma ämne.  Min tråd fick snabbt fler svar (och det kunde jag ju vara mallig för om jag vore lagd åt det hållet), men det svar som känns både rimligt och hoppfullt hamnade i den andra tråden.  Signaturen Christian skriver: 
– [A]tt man ser över 20 lågtrafikerade banor innebär inte att man kommer föreslå att alla dessa läggs ned, det skulle dessutom vara politiskt omöjligt. Den här typen av översyner brukar göras med några års mellanrum.
 
Med den förhoppningen, att nyheten inte är så mycket till nyhet utan mest ett debattinlägg, låter jag mig nöja för närvarande.
 
 

 
(Vad man än tycker om frågan i övrigt, är "tågbana" inte korrekt språk.  Tågbana är inte ens god svenska när man syftar på en modelljärnväg.  Förslagsvis används det klassiska uttrycket "järnväg"...)
DVVJ, Karlsborgsbanan, Lysekilsbanan, Postvagnen, medierapportering, nedläggning,

Kommentera

Publiceras ej