Helt ensam är man väl aldrig på en tågresa.  Även om vagnarna ibland är oroväckande folktomma, finns en tågvärd att hälsa på och om den också skulle vara frånvarande, är åtminstone lokföraren ombord.

Nåväl, jag har ingenting emot att åka tåg utan uttalat sällskap.  Det kan vara ett tillfälle att lägga upp planer för dagen eller sammanfatta dess upplevelser.  Utsikter kan bli beundrade, idéer nedskrivna, människor studerade...  Och finns det inget bättre att göra, finns det alltid tidningar som kan bli lästa.  När jag gav mig av hemifrån igår för en dagsutflykt till Lidköping, hade jag därför med mig både dagstidningens torsdagsnummer och en gammal utgåva av tidskriften Tåg.  Lite bristfälligt kändes det, för de skulle säkert vara slut redan vid lunch, tänkte jag.

Naturligtvis är det ändå oftast roligt att ha resesällskap att uppleva omgivningen tillsammans med, så det var en glad överraskning att på stationen igår träffa två personer som jag visserligen var bekant med, men i ett fall nog aldrig ens riktigt pratat med.  Under drygt en timmes tid, medan tåget tog oss från Borås till Vara, kunde vi nämligen sitta och diskutera ungefär allt möjligt: påsknätter, tåginredningar, före detta grannar, före detta arbetskamrater, stiftsgårdar, cyklar, skolavslutningsseder, arbetsmarknad och allt annat som ingår i en salig blandning av samtalsämnen.

Resultatet av det blev att när jag klev av i Vara (och sällskapet reste vidare), låg fortfarande båda mina tidningar oöppnade i väskan.  De var sparade till ett bättre tillfälle, ty inte heller läsvärda tidningar går upp emot ett gott samtal.  Tack för det, Ingrid och Anna E! :)



(Ett inlägg om övriga upplevelser från denna påskaftonsresa kommer såklart endera dagen.)
BHJ, Borås-Herrljunga, UVHJ, Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga, möten, påskafton 2014, tidningar,

Kommentera

Publiceras ej