Förra måndagen var jag ute och åkte bil med Mini-Hopp, Brumma, Fröken Gunilla och Fröken Fia. Treåringen som fördelade rollerna benämnde mig Fröken Sigge och alla namnen var förstås hämtade ur serietidningen Bamse. Rollspelet var underhållande men skulle inte ha haft med den här bloggen att göra om det inte hade varit för att vi svängde ut på vägen mellan Borås och Gånghester och Fröken Fia plötsligt pekade ut genom fönstret och sade till treåringen:
– Titta, där går en tågbana.
– Nej, sköt jag in, det heter järnväg.

En diskussion utspann sig där jag bland annat påpekade att precis som ju Gånghestervägen inte är en bilbana, kan man inte kalla järnvägen tågbana. En järnväg där det kör riktiga tåg heter järnväg och därmed punkt, typ. Treåringen sade ingenting, inte heller ettåringen, och vi vuxna bytte också samtalsämne.

Så gick det några dagar och jag fick ett meddelande från barnens mor. Familjen hade i helgen träffat farmor och farfar och där hade treåringen upphävt sin röst:
– För riktiga tågar heter det inte tågbana. Det heter järnväg!!

Då skrattade jag och kände mig kanske inte som Fröken Sigge, men väl som Skalman. 


Fotnot: Jag tror inte att det finns någon "Fröken Fia" i Bamsetidningen och jag tror inte heller att förskolläraren Sigge kallas "Fröken" men det var liksom inte upp till mig att bestämma detaljerna...

Anna M., BAJ, Bamse, Borås-Alvesta, Kust-till-kust, Sofia F., barn,

Kommentera

Publiceras ej