Jag tog som sagt cykel grå på ett kvällsbesök i Grevie förra söndagen. Jag hade tänkt äta en glass där, men jag hittade inte samhällets centrum utan fick nöja mig med att se en station och några tåg.

Först kom emellertid en gul buss och passerade järnvägen. Sådan ska i framtiden än mer vara Grevies fason. Busstrafik.

 

I sydöst dök sedan SJ:s tåg 494 upp...

 

...och susade på behörigt avstånd förbi sina åskådare i kvällssolen.

 
 
 

I väntan på nästa tåg tittade jag lite närmare på stationsområdet.

 
 
 

Under tiden fick jag sällskap på lastkajen av Ville, ungefär 5 år gammal, en tågfantast som hade cyklat hit med par och storebror för att se tågmötet mellan Öresundstågen 11099 och 11074 kl 18.29. Det är nämligen i Grevie som mötena sker varje timme på en bana som mellan Båstad i norr och Förslöv i söder annars är enkelspårig. Att tajma in ett sådant möte är alltså väldigt trevligt för en tågintresserad – och det var precis vad det märktes att Ville var. :)

Jag bestämde mig för att filma detta tågmöte, så ska jag visa bilder i bloggen, blir de ganska torftiga...

 
 

Och när det var gjort och den lilla familjen hade cyklat hem, gjorde jag detsamma. Upp för backarna bar det, och återigen utsikt nästan till Danmark.

 

(I alla fall till Kullaberg...)

 

Grevie, Hallandsås, Hallandsås 2015, SJ, VKB, Västkustbanan, X 2000, X31, bussar, reseberättelse, skönhetsupplevelse, tågmöte, Öresundståg,

Kommentera

Publiceras ej