I all stillhet rullar tåg nr 3755 från Strömstad in mot Uddevalla C en torsdag eftermiddag i juli efter att ha förflyttat några dussin resenärer. Gäsp, tycker jag och plockar i ordning mina prylar.

 

– Men vad i all sin dar!

 

Såg jag rätt? Var det ett spårkors? Finns det sådana? Nä... eller?

– Jag måste se efter!

Så när tåget har stannat, börjar jag vandra tillbaka längs banan...


 

För se spårkors, det hade jag förut bara beskådat en gång och då var det detta som ligger upplagt på Öxnereds station:

 

Det ligger där och kallar sig "Sveriges sista spårkors". Sådana var vanliga för länge sedan, och just banan mellan Uddevalla och Borås var känd för att innehålla särskilt många. Numera har de byggts bort, eftersom det ur trafiksynpunkt förstås är smartare om tågen kan växla spår vid behov, såsom just i Öxnered:

 

(Tåget från Uddevalla i väster mot Herrljunga i öster ska visserligen korsa banan Göteborg-Kil men gör det via ett antal växlar.)

Eller varför inte se på en gammal bild från Herrljunga, där rena växelgatan leder tvärs över spåren?

 

De enda spårkors som finns numera, hade jag förstått, är de som är en del av en dubbel korsningsväxel, som denna i Jönköping:

 
 

 

Det var med den kunskapen som jag blev så till mig av att ha sett ett spårkors från tåget, att jag nu stegade fram genom Uddevalla med järnvägen inom synhåll. Jag snirklade mig mellan trottoarerna och hamnade på platser dit jag nog i alla fall nästan inte har tillträde men fick lön för mödan:

 

Ja, där låg det. Ett prima spårkors, omgivet av makadam och blå himmel och med Skandinaviska Jernbanors blå och gröna vagnar i fonden.

Sett ur en annan vinkel var det nästan än mer elegant.

 

Lade ni märke till att det ena spåret är blankare än det andra? Det beror, lärde jag mig samma kväll, på att spåret till Uddevalla hamn trafikeras nästan dagligen medan det andra är ett av många spår som bara används undantagsvis.

Men hur var det då med mitt scoop? Hade jag hittat något som varit okänt för järnvägssverige? Nej, förstås inte. Upphetsningen inför korset i Öxnered berodde väl på att det sannolikt var det sista spårkorset på ett huvudspår, eller åtminstone på ett spår med allmän trafik, persontrafik och grejer, en plats där två järnvägar möttes. På industrispår finns det tydligen en hel del i Sverige och bland annat plockade en kommentator snabbt fram en plats i Borlänge med fyra spårkors i samma grannskap.

Det förtar däremot inte värdet av den skönhetsupplevelse som jag fick av min upptäckt i Uddevalla.

 
 

(För den som är specialintresserad av rälsteknik, finns närbilder av spårkorset i denna tråd på Postvagnen.)

UVHJ, Uddevalla C, Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga, industrispår, spårkors, Öxnered,

Kommentera

Publiceras ej