I kväll hade jag ärende över en gångviadukt som figurerat i järnvägsbloggen förut. Eftersom det var möjligt, såg jag till att passera den samtidigt som norrgående tåg nr 3852 mot Herrljunga skulle köra förbi där under. Skulle jag kunna fotografera tåget? Jag hade gjort mig en bild av hur det skulle kunna se ut, men det blev totalt fiasko av bilderna på tåget. Att ta nattbilder är något jag behöver öva på.

Däremot fick jag ögonen på något ovanligt. Den som känner mig väl, vet att Fomalhaut har varit mitt namn på webben sedan internets barndom och den som är astronomiskt kunnig vet dels att Fomalhaut är en stjärna, dels att Fomalhaut trots sin ljusstyrka är en av de mest svårfunna stjärnorna från mina breddgrader.

Men där var den. I samma riktning som tåget snart skulle dyka upp, sken Fomalhaut några få grader över horisonten. Det gör den varje klar kväll i augusti-oktober: kring kanske midnatt i augusti, 23 i september och 21 i oktober, men det vill till att man har fri sikt utan trädridåer eller hus i vägen. Om sikten är god, är det emellertid ingen tvekan, för Fomalhaut är en förhållandevis isolerad stjärna på himlen som den ser ut från jorden. Ja, i själva verket är väl Fomalhaut om jag minns rätt den allra ensammaste stjärnan av första magnituden. (Jag gjorde faktiskt en gång för länge sedan en mycket avancerad excelfil för att räkna ut detta...)

 

Jag har sett Fomalhaut förut. Inte massor av gånger, men flera stycken. Särskilt lätt var det ju de första åren efter att jag blivit medveten om Fomalhauts existens, då jag bodde på landet med en tämligen mörk himmel och bokstavligt talat milsvid utsikt åt söder. Dessutom befann jag mig nästan lika långt söderut som nu och det var tur, för redan i Dalarna är det omöjligt att se Fomalhaut. Så på gränsen ligger den stjärnan för att synas från Sverige.

Tåget då? Jodå, det kom, men som jag nämnde blev bilderna alldeles bedrövliga. Jag slänger väl ändå in ett par stycken här, där i alla fall den första är speciell för mig. Där finns både Fomalhaut och tåget på samma bild, nämligen.

 
 

(Den som känner mig vet att jag kan lite om det mesta och att jag inom vissa ämnesområden är något av expert. I min bekantskapskrets tror många just nu att jag bara är intresserad av järnvägar och tåg. Det skickas meddelanden när folk får höra om nyheter inom järnvägsbranschen, det skrivs tågsånger till min födelsedag, det ges presenter med järnvägstema... Vad många förefaller ha glömt bort, men jag tänker på desto mer, är att mina specialkunskaper inom delar av astronomin är så enormt mycket mer ingående. Jag brukar tänka att jag nog tillhör de tusen svenskar som är mest bevandrade på stjärnhimlen, men kanske tillhör jag till och med topp-100 när det handlar om hur mycket jag kan se på himlen. Tillade jag ödmjukt...)

BHJ, Borås-Herrljunga, Fomalhaut, fotografering, om mig,

1 kommentarer

Gudrun

31 Jan 2017 16:51

Tror dig!
Övertygad om att du kan och vet!

Svar: He he, tack! :)
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej