Detta är sjätte delen av åtta om min resa den 28 juni 2023.

Som jag berättade senast, reste jag från Skövde till Herrljunga med en Västtrafiksregina med nummer X52-9088. Det är ett av de blåmålade tågsätten. Västtrafik har ju bestämt att hela Västra Götaland ska anpassa sig efter Göteborgs spårvagnar och bli blått till färgen. Så snart ett tågsätt åker in på revision, kommer det ut med blå färg i stället för den uppiggande gula som det haft förr.

Tågen på den här linjen (Falköping–Göteborg) stannar vanligtvis på spår 4 i Herrljunga. Det är naturligt, eftersom spår 4 och 5 är huvudspåren och liksom en del av själva Västra stambanan. Nu blev jag lite förvånad när vi kryssade in på spår 1 i stället, där bara tåg till eller från Borås brukar befinna sig. (Det är bara från spår 1, 2 och 3 som man kan komma in på banan mot Borås, nämligen.) Men visst, det fanns säkert någon bra förklaring.

På spår 3 väntade en X61 – det moderna pendeltåget – som skulle ta eftermiddagsturen mot Varberg. Det var det tåg som jag strax skulle resa vidare med.

Ute på spår 6 (som också är ett genomgående spår men med lämpligt läge för tåg från Göteborg mot Vara och vidare), stod ett godståg med Green Cargo-grönt lok vänt mot Göteborg.

 

Det stod inte på förrän ett illrött MTRX-tåg kom farande från Göteborg på spår 5. Det är där de tågen brukar köra och helt enligt planen stannade det till någon minut innan det skulle fortsätta mot Stockholm.

Jag stod där på plattformen med min kamera i handen. Förmodligen hade jag ingen särskild plan, utan tänkte strosa bort mot mitt nästa tåg.

Då susade det i rälsen och det omisskännliga visslandet av ett snabbgående tåg ljöd genom luften. Ett Flixtåg kom i full kareta på spår 4 utan att stanna.

Klick, sade kameran. Klick igen. Och jag blev full i skratt. Titta bara.

 

Här var det sannerligen färgrikt. Alla de fyra grundfärgerna (enligt en konstnär, om än inte enligt en fysiker) var under några sekunder prydligt uppspaltade.

Vi tar väl en bild till då:

 

Fånga dagen. Ta chansen. Begagna tillfället.

Samtidigt föll allt det andra på plats. Tåget Skövde-Göteborg hade måst gå på spår 1, eftersom spår 2 och 7 slutar i stoppbock, spår 3 och 6 var upptagna, spår 5 skulle ta emot ett mötande tåg – och spår 4 skulle användas av ett förbigående snälltåg.

Med den insikten kunde jag resa vidare hemåt och stiga av i Ljung. För omväxlings skull och för att följa trenden med ovanliga spår, fick mitt tåg 3833 stanna vid spår 2.

 

Så kul!

Härmed är själva reseberättelsen slut. Två ytterligare texter om saker jag upplevde denna dag, kommer också, men redogörelsen för resan i stort, är över i och med detta.

 

*

 

Flixtåg, Green cargo, Herrljunga, Ljung, MTR, Regina, Stadler Flirt, Töreboda 2023, VSB, Västra stambanan, Västtrafik, X52, X61, färger, godståg, reseberättelse, tågmöte,

Kommentera

Publiceras ej