Detta är sjunde delen av åtta om min resa den 28 juni 2023.

Att stiga ombord på X61 nr 418 som tåg 3833 mot Varberg, var inte så lätt som man kunde tro. Hela kopplet av resenärer (varav många nog kom med ett annat tåg än mitt) trängdes i en enda dörr. Förklaringen, som tågvärden gav mig när det hade lugnat ned sig, var denna:

En X61 består av 4 vagnar. Det är lagom för ett pendeltåg i Göteborgstrafiken, men naturligtvis mer än nödvändigt för Herrljunga–Borås–Varberg, där bara enstaka turer blir näst intill fullsatt med de ordinarie 2-vagnarstågen. Värre är att perrongerna på den banan bara rymmer tre vagnar (åtminstone flera av dem), så man ville därför stänga av sista vagnen. Det kan man emellertid inte göra bara så där, för om man stänger av en vagn, måste man stänga av den andra i samma par. Annars uppfylls inte reglerna om brandsäkerhet och utrymning. (Min gissning: vissa resenärer får för långt till närmaste dörr eller kan inte alls komma ut om brand eller annat skulle drabba deras del av vagnen.)

På stationen i Herrljunga stod det långa tågsättet med framänden längst bort på plattformen vid spår 3, samt med bakänden just där resenärerna kom rakt från Skövdetåget eller upp från gångtunneln. Alltså ville alla stiga ombord i två bakre vagnarna – vilket de inte fick. Alltså blev de desperata och rädda att bli frånåkta – eftersom oväntat många tågresenärer inte förstår att tåg aldrig avgår fem minuter före tidtabellen. Alltså tryckte de vilt på alla dörrknappar – och stannade vid den första dörr som öppnades. Alltså blev det trafikstockning där – medan tågsättets främre dörrar var ensamma och övergivna.

 

På grund av denna trafikstockning blev tåget nog någon minut sent från stationen. Dessutom fanns väskor och barnvagnar och rullatorer och allt vad det var, på fel ställe. Bagaget hade placerats vid den där dörren som alla gått in genom, medan passagerarna själva avlägsnat sig för att finna sittplats. Således fick tågvärden söka för att hitta ägarna till de prylar som på grund av utrymningsreglerna nu blockerade utrymningsvägarna.

Ja, så kan det också se ut på ett tåg anno 2023.

 

*

 

BHJ, Borås-Herrljunga, Borås-Varberg, Herrljunga, VBJ, Viskadalsbanan, X61, plattform, strul, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej