För några veckor sedan gjorde jag ett inlägg här i bloggen, med syfte att mest för mig själv få tillfälle att visa bilder och kort referera händelser från ungefär slutet av augusti 2023 till början av april 2024.  Då sade jag något i stil med att jag skulle återkomma med vad jag ville säga om våren.

Det fanns nog inte så mycket att säga om den.  Åtminstone hittar jag inget vettigt att skriva när jag tittar igenom de bilder som låg i den för ändamålet skapade katalogen.  Det är liksom något timmertåg på spår 2 och ett tågmöte, men vad ska jag med det till?  Om den 14 april kan jag däremot skriva några rader.

 

*

Sträckan Herrljunga–Borås tycks vara gynnad när det kommer till trafiksäkerhet.  För att vara en inte jättestor bana, går tågen i stor utsträckning utan avbrott också när vädret ställer in trafiken på andra järnvägar.

När jag skriver detta i juli 2024, är det bara någon dag sedan det var ett sådant större avbrott i trafiken.  Onsdagen den 10 juli var trafiken inställd på följande västsvenska bandelar:

  • Uddevalla–Strömstad (norra Bohusbanan)
  • Gårdsjö–Håkantorp (Kinnekullebanan)
  • Borås–Varberg (Viskadalsbanan)
  • Vänersborg–Herrljunga (del av Älvsborgsbanan)

På de två förstnämnda ställs trafiken in så snart SMHI varnar för hårda vindbyar.  (Nej, det krävs inte storm, utan räcker med hård vind.)  Rätt ofta stoppar man trafiken även på den tredje.  Den fjärde brukar gå som den ska, men nu ställde man in även där.

På Herrljunga–Borås gick tågen enligt plan även den 10 juli.  Det vill säga, några enstaka turer blev inställda och jag misstänker att det har med de fysiska tågsättens position att göra.  Förmodligen hade man inte planerat för att ha två fungerande tågsätt på plats i Herrljunga och Borås när vädervarningen gick ut, eller också var det personalen som inte kunde forslas dit.

*

Nåväl, söndagen den 14 april 2024 stoppades trafiken även mellan Herrljunga och Borås.  Efter 10:30 gick inga tåg.  Det hade nämligen inträffat ett ”hjälpkraftledningsfel” någonstans mellan Ljung och Fristad.

(Hjälpkraften driver signaler och växlar och sådant, har jag förstått.)

 

Hela dagen stod X11-3205 på spår 1 i Ljung.  En stor del av dagen hängde en lokförare (tror jag åtminstone att han var) i och kring tågsättet.  Man ville väl inte lämna det obevakat, antar jag.

 

Den enda omväxling tåget fick, var att jag tog en promenad förbi och fotograferade.

 

Ett par arbetsfordon rullade förbi i eftermiddagssolen.

 

Inte förrän sent på måndag morgon var trafiken i gång igen, i och med tåg 3828 som lämnade Borås ungefär 8:00 den 15 april 2024.  Men då var jag redan sen till jobbet – för inte hade Västtrafik ens efter 20 timmars trafikuppehåll lyckats få till fungerande ersättningsbussar till morgonpendlingen …

 

*

 

BHJ, Borås-Herrljunga, Ljung, Västtrafik, hjälpkraftledning, inställda tåg, strul,

Kommentera

Publiceras ej