För att få något att skriva om idag, tog jag cykeln längs Kindsbanan.  Där har jag ju varit flera gånger förut, men nu fortsatte jag bortom riksväg 27 så långt det gick.  Banvallen tog slut utanför Aplared, men det var nog för att Gamla Kindsbanan och Nya Kindsbanan sammanfaller där.

 

Gamla Kindsbanan, den ursprungliga järnvägen från Borås till Svenljunga, lades ned redan vid förra sekelskiftet då den nya Borås-Alvesta järnväg (BAJ) byggdes.  Det var tur det, för en häftigare upplevelse av banvall är svårt att få.  Det rekommenderas varmt att åtminstone en gång följa banvallen de tre kilometerna från korsningen med Kovraån till Sävshult


 

På väg ut ur Borås.  Är denna port under nya järnvägen en relikt av den gamla banan?  Jag vet inte, men den måste vara gammal och är knappast byggd bara för gång- och cykelbanan.

 

Genom Hedvigsborg, förbi Transåssjön och efter 4 kilometer finns i Kråkered den oansenliga gula skylten ovan.  Sedan är det dags.  Här kommer en av de många skärningarna.

 

Förr gick en busslinje här.  Inte en plats man vill ha möte på...

 

Det är omöjligt att med ett foto göra platsen rättvisa.  På några kilometer sjunker Kovraån och dess biflöden från banans nivå till långt under.  75 meters höjdskillnad?  Eller rentav 100?  Mycket är det i alla fall.  Jag har en gång åkt bil här och det var riktigt otäckt.  Cykel är skönare.

 

Här kommer dagens understatement!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Som jag skrev häromdagen, tyckte en erfaren banvallscyklist att just den här sträckan var den häftigaste han hade sett.  Så är det sannerligen, säger även en inte lika erfaren banvallscyklist. :))
 
Efter vägövergången vid Sävshult är banan inte lika dramatisk, men en och annan uppbyggd bank finns att se.
 
 

1 km sydöst om Aplared korsar Kindsbanorna varandra.  Jag hade antecknat eftermiddagens tåg ur daglig graf, men vid vägövergången överraskades jag av ett 15 minuter försenat tåg.  Tåg nr 339, SJ-s Kust-till-kust från Göteborg till Kalmar.

 

Jag lämnade Gamla Kindsbanan, vände åter till Aplared och undersökte en hästhage för att hitta goda fotovinklar för tågen på BAJ.  Men med dålig kamera hade jag inte lyckats ändå, så jag ställde mig på vägundergången en halv km nordöst om Aplared.  Ett godståg nr 70702 passerade norrut, bara 10 minuter sent...

 

De gamla stationssamhällena ligger tätt.  Även genom Målsryd passerar tågen utan att stanna.

 

...liksom i Gånghester

 

Gånghester var förr grenstation mellan BAJ och BUJ.  Men på Borås-Ulricehamns järnväg färdas nu bara rullskidor – och en och annan cykel förstås.

 

I väntan på nästa tåg, passade jag på att fika lite...  (Det var nästan dagens bästa.)

 
 
Ingen bra dag för Kust-till-kusttågen.  Också nr 344 var försenat.  Men det är nog så, att på en enkelspårig sträcka innebär en försening att följande tåg också blir försenade.  Det finns ju inte obegränsat med mötesstationer.
 

Titta noga.  Stationen är utrymd, fönstren gapar tomma, plywoodskivor täcker de värsta hålen.  Snart är nog också denna station riven och stationsskylten saknad.

 

 

Från Gånghester for jag hem, konstaterande att det får vara nog med banvallscykling för ett tag.  Knäna lider av att gno hårt hela tiden.  Mycket skönare är det med backig terräng, så det får bli min fason en tid framöver.

 

Aplared, BAJ, BUJ, Borås-Alvesta, Borås-Ulricehamn, Gånghester, Kindsbanan, Kust-till-kust, Målsryd, daglig graf, knän, reseberättelse, smultron, stationshus,

Kommentera

Publiceras ej