Jag hade redan tillbringat två och en halv timme i Förslövs samhälle, där jag visserligen ägnat en längre stund åt mat och en kortare åt glass, men större delen av tiden varit utomhus i gassande sol och nu behövde njuta svalare luft. Att den skulle bli så här sval, hade jag kanske inte väntat mig:

 

Nu hade jag hamnat på Trafikverkets jättelika anläggning för tunnelbygget genom Hallandsås. Infarten såg ut så här:

 

En liten del av alla människor som är engagerade på platsen har parkeringsplatser och fikabaracker bakom huset.

 

Bland träden upptäckte jag en hel husvagnsparkering också och jag hade ett par timmar tidigare ätit lunch på en restaurang som främst verkade frekventeras av järnvägsbyggare – ja, fatta vilket mastodontbygge detta är!

För mig som kanske är något mer intresserad och insatt än folk i gemen, men ändå är långt ifrån någon expert som får personliga inbjudningar, var Trafikverkets specialbyggda utställning huvudmål för besöket. Här fick jag först se en film om hur himla bra det är med en tunnel genom Hallandsås. Ensam i hela salen var jag också, inte illa det heller.

 

Sedan väntade reklampelare efter reklampelare. Ni ska veta det, att allt – precis allt – är jättebra med den här järnvägstunneln. Hur man än räknar, leder den till fördelar på alla ledder. Några utdrag från rekl... förlåt, informationsutställningen, kommer här:

 
 
 
 
 
 

Och så fanns en liten flaska härdad Rhoca Gil, noga fastbunden på ett bord. Någon mer ökänd kemikalie är väl faktiskt svår att tänka sig.

 

En utsiktsplats finns också uppsatt.

 

Cykelvänlig var stigen och det var tur, för jag hade blivit besviken om jag hade gått en kilometer för att vid vägs ände bara möta ett rött vindskydd.

 

Vad ser man genom rutan? Jo, lite spår och servicefordon.

 

Men besökaren vill förstås främst se den mångomtalade Tunneln. Då får man vrida nacken ur led och putsa fönstret med kinden och se tunnelmynningen ur dålig vinkel.

 

Snälla Trafikverket, det här hade ni väl kunnat göra bättre?!

En tipspromenad finns också uppsatt, med frågor av varierande svårighetsgrad. Just denna har ett bekant svar, men det finns ett rent amatörmässigt fel med sättet att ställa den här tipsfrågan. Ser läsaren det? Om inte, kommer svaret längst ned i dagens text.

 

När tunneln invigs i vinter, kommer hela komplexet att rivas. Delar av utställningen kanske bevaras någonstans och någon liten del av byggnaden kommer kommunen att använda i andra sammanhang men den stolta entrén får skatta åt förgängelsen.

 

Från viadukten över järnväg och bred landsväg, har man en god utsikt. Där kan man se lite av varje. I förgrunden syns till exempel plattformen till den nya Förslövs station.

 

Jag kan tänka mig att det är fundamenten till en framtida gångbro som redan står på plats.

 

Grått, grått och åter grått är tydligen den nya trenden även söder om åsen. Intill vägen är ett stort landområde helt skövlat efter att ha varit upplagsplats för något.

 

Så det var med glädje jag cyklade uppför backen, till det gröna gräset vid Grevie kyrkby. Till och med åsens vatten har väl återhämtat sig numera. :)

 

 


 

Såg ni vad felet var med Trafikverkets tipsfråga längre upp? Jo, svarsalternativen var inte satta i naturlig ordning (14–24–34). Detta är ett vanligt förekommande "knep" för att inte bara få X som rätt svar, men synnerligen lätt att genomskåda. Dessutom ser det som sagt inte professionellt ut...

(Den som går en tipspromenad som jag har tillverkat – och just det råkar vara en av mina talanger – kommer snart att se att svarsalternativen alltid står i storleksordning, nord-sydlig ordning, eller vad det nu kan vara fråga om.)

Förslöv, Hallandsås, Hallandsås 2015, Rhoca Gil, Trafikverket, grått, information, reklam, reseberättelse, tunnlar, utställning,

1 kommentarer

PAMA

09 Dec 2015 01:37

Vid utsiktsplatsen fanns ett ganska bra vindskydd, med fönster även åt sidorna. Men det revs (för att de fixade kanterna?) tidigare i år. Sedan byggde de detta usla istället...

Det skövlade landområdet intill vägen var mellanlager för tunnelmassorna. Gick ett transportband från tunnelborren, genom tunneln och över vägen.

Personligen tycker jag stationen ser helt okej ut med gångbron i orangt glas och stål i fackverkskonstruktion. Trist bara att det planerats för industriområde runt den.


Svar: Tusen tack för goda svar!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej