I går skrev jag att jag skulle vänta med att besöka museibanan "Munkedals jernväg". Vad som däremot inte får anstå lika länge, är ett besök på Lysekilsbanan. Jag nämnde den häromdagen och det är alltså så att Västtrafik under tre somrar (2014-2016) trafikerar denna tidigare starkt nedläggningshotade järnväg med motorvagnar som annars står oanvända under sommarsäsongen. Det är förstås lovvärt och jag förstår det som att det var regionstyrelsen som beordrade detta för att på så vis hindra att Trafikverket slutade underhålla sträckan Munkedal–Lysekil.

Tyvärr är Västtrafiks tidtabellsprogram "Reseplaneraren" så dumt konstruerad att tågen, som bara får köra i 40 km/h på den nästintill obevakade banan till Lysekil, inte syns i tabellerna om man inte gör en eller flera specialinställningar. Man får nämligen bara upp de snabbaste förbindelserna och då märks bara direktbussen från Göteborg. Mycket fånigt och direkt dåraktigt, för gissa hur många turister som hellre åker bekvämt tåg än skraltig buss när de på sommaren inte har någon brådska?

Lyckligtvis har också en mindre godstrafik nu börjat köras på sträckan, då järnvägsräls importeras till Lysekils hamn för vidare transport med tåg till Hallsberg, så allt hänger inte längre på Västtrafiks sommartåg. (Jag undrar förresten om jag inte läste om ytterligare någon typ av godstrafik som var på gång?)


 

Drygt tre timmar efter att jag den 16 juli hade passerat Munkedal norrut, for jag förbi i andra riktningen, nu på tåg 3755. Då stod där en motorvagn av typ Regina med nr 9041 parkerad, väntande på att få avgå norrut.

 

Ett tåg mer eller mindre kanske inte tycks göra så mycket, men i det här fallet gör det en mindre station till något av järnvägsknut. Därför är det trevligt att se detta genom fönstret!

 

Lysekilsbanan viker av västerut vid Smedberg ett par kilometer norr om Munkedal, vilket komplicerar trafikledningen något. Däremot är det en trevlig vy, där banan gör en skarp sväng i mer än 90° mot sydväst och kontaktledningen blir ett apart inslag i jordbrukslandskapet.

Jag fick för mig att jag skulle filma passagen snarare än att ta stillbilder och det är nog trevligt, men passar inte för bloggen. Ett litet smakprov eller två kan det kanske ändå få bli och så gör jag en någorlunda mer heltäckande utflykt en annan dag. :)

 
 
Bohusbanan, Göteborg-Strömstad, Lysekilsbanan, Munkedal, Smedberg, Västtrafik, tidtabell, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej