Munkedal är en ort om vilken det inte skrivs någon poesi. Vad finns där, vad har hänt där, vad sjutton gör folk i Munkedal?

För några år sedan sökte jag ett jobb i Munkedal och även om det inte passade mig just då, gav det mig i alla fall ett intryck av platsen. Det var också då jag tog följande bild i motljuset på en augustisolig järnvägsstation.

 

Från gatan såg stationen ut så här, ovanligt anonym helt enkelt.

 

Sedan kommer X12 nr 3219 körande från Strömstad och avslöjar därmed att också detta är en äldre bild. Numera kör de mer anonyma Reginamotorvagnarna här.

 

I Munkedal finns också ett pappersbruk och ett längre industrispår som trafikeras mer eller mindre dagligen. Det kan nog anas i bakgrunden av nästa bilds vänstra del.

 

 

När jag i torsdags den 16 juli närmade mig Munkedals station på tåg 3734, satt jag som brukligt är och tittade ut genom fönstret, då jag med ens såg ett urgulligt tåg genom rutan.

 

Jaha, här går ju museijärnvägen! insåg jag. "Munkedals jernväg" (länk till deras webbplats) är en mycket smalspårig bana (600 mm) som kör turisttrafik om somrarna och det visste jag väl egentligen sedan förut, men en dam på Uddevalla C hade upplyst mig om det på nytt så helt överraskad var jag inte.

Denna bana har, om jag förstår webbsidan rätt, tre stationer och löper delvis parallellt med Bohusbanan. Ursprungligen var även industrispåret till pappersbruket smalspårigt men detta breddades för att krånglig omlastning skulle undvikas.

Nästa bild visar väl en av smalspårets stationer.

 

Eftersom jag gillar järnvägar i sig och tycker att de är estetiskt tilltalande, är nog nästa bild ändå den jag tycker bäst om.

 

Vid själva Munkedals station ligger ett knappt synligt hus.

 

Vad kan det vara? Jo, jag zoomade in kameran en del och såg ett mycket passande stationsnamn för en lågt belägen byggnad:

 

Munkedals nedre är museibanans ena ändstation, men som jag tolkar museibanans information utgår tågen inte härifrån, utan den tågresenär på Bohusbanan som vill besöka museibanan måste ta en kilometerlång promenad till en annan station och där be om skjuts till huvudstationen. Det är ju lite opraktiskt. Resan med Munkedals jernväg får alltså anstå en tid.

En annan resa får inte dröja lika länge; mer om det i morgon...

600 mm, Bohusbanan, Göteborg-Strömstad, Munkedal, Munkedals Jernväg, X12, museijärnväg, om mig, stationshus,

Kommentera

Publiceras ej