Jag har gjort diverse sökningar på webben men inte hittat ens något litet industrispår i någon av Orusts många hamnar. Därav drar jag slutsatsen att Orust aldrig har haft någon järnväg.

Under järnvägarnas storhetstid mot slutet av 1800-talet fanns det emellertid storslagna planer på en järnväg till Orust. (Det gällde ju för övrigt de flesta platser i landet, till exempel bibanorna till Tanum.) Således berättar Orusts kommun i förbigående på sin webbplats (länk till sidan i fråga) om hur det redan 1887 gjordes ett utkast till en stadsplan för nordvästra Orust, där Morlanda och Ellös tillsammans skulle bilda en stad och hur denna stad skulle ha järnvägsförbindelse med Uddevalla.

Kartan ser ut så här:

 

(länkad från Orusts kommuns webbplats)

Detta var alltså vid en tid då Uddevalla sedan 20 år hade järnvägsförbindelse med Vänersborg och Herrljunga men långt innan Bohusbanan var byggd. Ellösbanan – om jag får kalla den så – skulle byggas via Bokenäs (den stora halvö mellan Orust och Stångenäs som ännu saknar tätorter) och öarna Ängön och Flatön. En djuphamn skulle byggas vid Malösund och kartan visar hur stora kvarter ritats in, med kajer och alltså en slingrande järnväg till dessa.

I dag ser Ellös ut så här:

 

Och även om Morlanda liksom Ellös har två mindre hamnar, är den byn mest känd för sin golfbana...

 

Orust administreras sedan 1970-talet som en sammanslagen kommun inom först Göteborgs och Bohus län, senare Västra Götalands län. Kommunens centralort är nordligt belägna Henån och det muttras här och var på den stora ön över att kommunledningen lägger alla resurser på centralorten. Det kan jag inte uttala mig om, men det är intressant att se hur mindre industriområden kantar infartsvägarna till Henån.

 

Frågan är om det hade funnits några industrier just här, om det på 1800-talet hade byggts en järnvägsanknuten stad en mil västerut. Då kanske Orusts ekonomiska och industriella centrum hade legat någonstans kring Ellös, där det i dag visserligen finns matbutik, fritidsbåtshamn och en småbåtstillverkare men inte mycket mer.

 

 

Det finns ytterligare en möjligen intressant spekulation kring järnvägar på Orust. Den vanligtvis trovärdiga bloggen Faktoider skrev 2014 ett inlägg (länk till detta) om konstverken på Göteborgs centralstation. Dessa är målade 1930 och utgör ett pittoreskt inslag i den moderna miljön. Var och en av de fem målningarna föreställer nämligen Sveriges järnvägsnät ur den tidens Göteborgsperspektiv och vi får väl främst utgå från den som är centrerad kring Bohusbanan.

 

(Ursäkta den dåliga bildkvaliten – tavlorna är dåligt belysta och svåra att fotografera nedifrån och på långt håll.)

Intressant ur ett Orustperspektiv kan vara att det går en anslutande linje från Stenungsund över sundet till Orust och över ön. Bloggaren (signatur "Hexmaster") hävdar att det fanns planer på att bygga en järnvägsbro från Ödsmål utanför Stenungsund till Svanesund på Orust. Till detta påstående uppger Hexmaster inga källor (vilket hade varit synnerligen intressant), men...

...den vidare tolkningen, att den gula linjen på målningen innebär att man planerade en järnväg över Orust, är i alla fall för långt dragen. Faktum är nämligen att det på ett par av de fem kartorna förekommer linjer som inte ingår i järnvägen utan är anslutande förbindelser av olika slag (kanske som förslag på bussutflykter från en tågresa?). Ja, ett gott exempel är förresten de gula strecken från Dingle till Fjällbacka, Medbön och Gravarne (dagens Kungshamn) som syns tydligt på kartan – se även här i inzoomat skick:

 

Den enda järnvägsplan för Orust som nått så långt som till skrivbordet, torde därför vara den nordliga sträckan som ingick i utkastet till stadsplan för Ellös och Morlanda.


 

Nästa inlägg kommer att förklara varför jag över huvud taget bekymrade mig om att söka information om Orusts eventuella järnvägsbakgrund... Däremot är det mer filosofiskt drömmande än korrekt och historiskt – se det som en liten varning om du är känslig för sådant. :)

Bohusbanan, Bohuslän, Ellös, Göteborg C, Göteborg-Strömstad, Orust, järnvägskonst, visioner,

Kommentera

Publiceras ej