Rent järnvägstekniskt kan ett tåg bestå av endast ett lok, eller en liten enkel rälsbuss. Men i allmänt tal tänker man sig kanske att ett tåg är lok och ett antal vagnar. I så fall skulle minsta möjliga tåget vara ett lok och en vagn. Om då loket är litet och vagnen kort – tja, då får man ett litet tåg...

Eftersom jag visste att större delen av sovtåget från O-ringenstaden hörde hemma hos Bergslagernas järnvägssällskap i Göteborg, men det lilla dieselloket och byffévagnen skulle till Landeryd, tänkte jag att det skulle vara roligt att se detta sistnämnda lilla tåg. Så i förrgår den 27 juli 2015 lämnade jag växlingen och sovvagnarna därhän, även om det säkerligen hade varit intressant att se, och tog cykel grå till en gammal favoritplats.

 

Där satt jag på en stubbe och hade sms-kontakt med min kompis som bor granne med spåret och några minuter efter att tåget passerat hennes balkong, lyste plankorsningslamporna med fast sken.

 

Snart började de blinka igen och visade att tåget hade passerat korsningen så att bommarna gått upp, varpå ett förskräckligt brummande varskodde på ännu ett sätt att tåget var på väg mot kurvan.

Och så dök det upp – nästan precis så snyggt som jag hade trott. Ja, kolla bara!

 

Om vi hade fler små tåg på våra spår, skulle människor vara på bättre humör och samhället gladare, det tror jag minsann.

 

Det tog 20 sekunder från första anblicken tills tåget hade passerat mig...

 

...och precis en minut ytterligare innan det försvann ur sikte.

 

Hej då för den här gången. Nu går minnet av O-ringen och lägger sig...

BAJ, Borås-Alvesta, Gånghester, Hanna L, Landeryds järnvägsmuseum, O-ringen, T23, museitåg, signal,

Kommentera

Publiceras ej