När jag skulle resa Borås-Stockholm tur och retur förra tisdagen, hade jag köpt biljetter med MTR:s tåg Herrljunga-Stockholm och behövde alltså ansluta till detta tåg. Det fanns en sjuminutersanslutning med tåg från Borås i Herrljunga men även om västtågen på denna sträcka nästan alltid går som de ska, ville jag ha större marginal. Därför tog jag ett tidigare tåg och stod i Herrljunga två timmar innan Stockholmståget skulle gå. Inget ont om Herrljunga men en ort som jag har på såpass nära håll och gärna besöker ibland (exempelvis för att köpa skor; skobutiken i Herrljunga har ett bättre utbud än pop-butikerna i Borås), var inte rätt ställe denna förmiddag. I stället kostade jag på mig en extra biljett och reste med Västtrafiks regiontåg till Skövde.

Således stod jag på Skövde C strax före halv elva och skulle inte resa vidare förrän nästan två timmar senare. Vad skulle jag göra nu? Jo, först kunde jag ta en bild av ett SJ-tåg som stod inne vid plattformen.

 

(Vad detta tåg är, kan jag inte riktigt reda ut. Enligt den grafiska tidtabellen är det enda tåg som skulle ha varit här vid denna tid, ett snabbtåg och tåget på bilden ser ju inte ut att vara ett sådant. Nåväl, strunt samma.)

I bakgrunden på bilden ovan syns den klassiska "tuben", gångbron över spåren som för inte så länge sedan var alldeles ogenomskinlig och därmed till hälften förstörd, på grund av att (som jag tror) materialet hade åldrats. Nu är det riktigt snyggt igen. Nästa bild är således tagen från gångbron och det syns knappt att jag befann mig inomhus. Lägg förresten märke till Billingens södra platå i bakgrunden.

 

Här är både mitt tåg och SJ-tåget från andra hållet (mot söder):

 

Därefter promenerade jag vidare norrut, förbi hela den långa bussterminalen och till änden av plattformen, varifrån jag tog ett par bilder av något som inte är så intressant för andra än entusiaster och skaraborgare. I mitten av bilden kan man nämligen ana hur Karlsborgsbanan viker av högerut från Västra stambanan.

 

Skövdes stationshus kunde också vara intressant att fotografera, tänkte jag.

 

På det centrala Hertig Johans torg, råkade jag in i en av de mest omtalade händelserna i Sverige denna och föregående vecka. Hela landet engagerades av berättelsen om den försvunna 17-åringen som snart hade hittats mördad, men nyheten var förstås allra mest uppmärksammad i Skaraborg där försvinnandet ägde rum och flickan var bosatt. Gravljus i massor kantade ännu fontänen.

 

Jag kan ju tillägga att det fanns både hjärtknipande och opassande texter fästa vid somliga ljus och blomsterkvastar, men dessa har förstås inte i bloggen att göra.

Helénsgården fick också ett besök. Dessa byggnader är de enda som överlevde stadsbranden 1759 och har fått vara kvar trots att de ser helt malplacerade ut här mitt i centrum.

 

Jag hann också med en promenad genom butikerna i varuhuset Commerce – tänk vad roligt det är med butiker i centrala staden , för tillfällighetsbesökaren letar liksom inte upp några köpcentrer i förorten! – och handlade skor. Inte för att jag blev lika förtjust i denna butik som mina favoriter i Herrljunga och, särskilt, vid Trätorget i Falköping, men Skövde dög också.

Sedan var det dags att återvända till stationen. Där kom ett godståg, som kan ha varit tåg nr 5562 från Göteborg. Anmärkningsvärt är att en av framlyktorna på Green Cargos lok (ett Rd2 nr 1119) var ur funktion.

 

Här syns loket på närmare håll:

 

Och nästa tåg in var som ni vet MTR Express, tåg nr 2032.

 

Varpå jag reste vidare mot Stockholm, en resa som är beskriven i flera tidigare inlägg.

 


Detta är den fjärde texten om min resa till Stockholm den 16 juni 2015. Andra inlägg är:

23 juni 2015: Spetsvändning i Stockholm
24 juni 2015: En timme på Cst
25 juni 2015: Blodig anka på Stockholm central

16 juni 2015, Karlsborgsbanan, Rc, Rd, Regina, Skövde, Skövde-Karlsborg, Västra stambanan, X74, gångbro, nyhetshändelser, platåberg, reseberättelse,

Kommentera

Publiceras ej