När jag vaknade på mitt hotellrum i Varberg – ett rum där elementet stod och pep och gjorde att det inte fanns mycket nattsömn att vakna upp ur – klädde jag mig och gick ut till järnvägen. Där kom ett SJ-tåg av modell X55, ett så kallat X 3000, på väg söderut.

 

Minnen från sommaren på Hallandsås fick jag en stund senare när ett nordgående Öresundståg bestod av ett av de konstmålade tågsätten.

 

Jag var som jag berättade i går i Varberg på konferens, så jag kunde förstås inte stå och spana efter grå tåg mer än vissa korta stunder. Men hemresan – återigen en bussfärd – innebar att jag fick återse industrispåret, en rest av den gamla banan till Ätran, Ullared med flera metropoler.

 

Ja, så fortsatte färden upp längs Viskadalen. Även denna gång blev det en snygg bild vid passagen av plankorsningen vid Sundholmen.

 

Jag hade förstås koll på tågtiderna genom en utskrift av den grafiska tidtabellen. Så här dags visste jag därför att vi snart skulle möta tåg 3831. Och se – där bortom brun fjolårsvall och gröna ensilagebalar kom det lilla tåget genom senvintern.

 

Sedan satt jag under resten av resan och diskuterade högmässans liturgi och andra spännande saker med kollega Mats.

 

SJ, VBJ, VKB, Varberg, Varberg-Borås, Varberg-Ätran, Viskadalsbanan, Västkustbanan, X10-serien, X55, industrispår, plankorsningar, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej