I början av juli 2015, när det i en rätt kylig sommar var några heta dagar, gjorde jag en utflykt på cykeln till Frufällan (en ort norr om Borås vars namn är roligt om man inte har hört det förr, men den som är rutinerad tänker bara jaha). Där hittade jag med hjälp av kartan ett hyfsat fotoställe.

På midsommardagen den 25 juni 2016 var det också närmare 30° (i alla fall klart över 25) när jag satte mig på cykeln och for i väg mot samma plats. Jag hade ju en ny kamera och med teleobjektivet iskruvat kändes det som en intressant utmaning att försöka fånga ett eller annat tåg. Om resultatet blev så lyckat vet jag inte, men här kommer en kort redogörelse.

Första tåget dök upp borta i slutet av den branta kurva där hastigheten som bekant ligger på 50 km/h.

 

Det var svårt nog att förra sommaren få rum med ett helt X11 eller X14 på en bild. Ett trevagnars Reginatåg var omöjligt...

 

(Tåg 3871 från Uddevalla mot Varberg i form av en motorvagn som kanske hade nr 3283.)

När det tåget hade passerat Borås mötte det i Viskafors nordgående tåg 3884 mot Uddevalla. Det kom så småningom till mig och visade sig återigen vara ett trevagnars Regina (nr 9086?). Det fick bli en bit av ett tåg...

 

...och ett försök att se något mer mellan träden, bakom grenarna.

 

Inte så roligt egentligen, så jag lämnade mina studier i Frufällan och trängde in i själva skogen.

(Varom det berättas mer i morgon.)

BHJ, Borås-Herrljunga, Frufällan, Regina, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej