För precis ett år sedan, den andra lördagen i december 2014 (som råkade vara själva luciadagen), tackade jag nej till ett födelsedagskalas för att i stället åka tåg. Det kan ju tyckas lite ofint, men födelsedagsbarnet fick i stället för besök ett brev på många sidor (och läsvärt också för en fyraåring), ett brev som dels blev enormt uppskattat, dels kan finnas kvar många år efter att alla födelsedagar flutit samman i minnet.

Hur som helst, jag hade inför nedläggningen av persontrafiken mellan Eksjö och Hultsfred ägnat två fyradagarsresor åt att dokumentera sträckan och tyckte nu att jag ville göra en sista resa med tåget.

 

Därför for jag hemifrån på morgonen den 13 december och hamnade först förstås i Sydsveriges högsta stad, ett för dagen tämligen vintrigt Nässjö. Där studerade jag den offentliga julgranen.

 

På själva stationen imponerade informationen om avgående tåg som vanligt:

 

Och likaledes som vanligt stod Krösatågen parkerade på stationen, inte minst på spår 1b, varifrån dagens huvudnummer, Y31 nr 1405, skulle avgå en stund senare.

 

Inte många tåg kvar till Oskarshamn...

 

...men tåg nr 7671 kom snart upp på tavlan.

 

Vid torget hade jag som flera gånger förut provianterat, och kunde nu avnjuta min sallad medan tåget rullade ut från staden. Sedan såg jag ut genom fönstret och återupplevde sommarens cykelturer. (Märk väl att vi talar om sommaren 2014, som finns beskriven till exempel här och här.)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Såsom man gjorde på den tiden, sammanstrålade vårt Krösatåg i Hultsfred med ett Kustpilens Y2 1379 Folke Filbyter.

 
 

(Inte mycket snö kvar här på låglandet, som synes.)

Från Mörlunda skickade jag som vanligt en bild till vännen Hanna, som tillbringade en del av uppväxten på orten.

 

Och i Berga, som med tidtabellsskiftet i december 2014 blev ändpunkt för Kustpilens anslutande "lillpendel" till Oskarshamn, beundrade jag än en gång det vackra stationshuset.

 

Slutligen nådde vi Oskarshamn och jag både beundrade den vackra stationen och sörjde att jag inte skulle komma hit mer. Men medan jag gjorde det, kunde jag ju dokumentera platsen...

 

Resan på Nässjö–Oskarshamns järnväg den 13 december 2014 omfattar fyra inlägg:
1: Ditresan
2: Oskarshamn
3: Hemresan
4: Entusiaster på tåg

13 dec 2014, Berga, Bockabanan, Bockabanan 2014, Eksjö, Hult, Hultsfred, Hultsfred 2014, Högebro, Ingatorp, Itino, Krösatåg, Kustpilen, Mörlunda, NOJ, Nässjö, Nässjö-Oskarshamn, Oskarshamn, Silverdalen, Y2, Y31, avslutningsresa, nedläggning, stationshus,

Kommentera

Publiceras ej