(Detta är det sjätte och sista inlägget från resan till Lysekil den 27 oktober 2018. Länk till alla inlägg finns i slutet av detta.)

En lustig detalj som jag snart upptäckte på BJs Lysekilståg, var att det fanns så många norska influenser ombord. Anledningen var enkel: tre av sittvagnarna kom direkt från NSB när BJs övertog dem. De som känner mig, vet att jag har många särskilda relationer till Norge och det norska språket, så det var roligt att se skyltningen i dessa vagnar.

 
 

(Såg ni? "Ski settes her".)

 

("Farlig å bøye seg ut." Fönstret på min sida hade däremot hakat upp sig, ty det gick inte ens att öppna.)

Vid ett toalettbesök noterade jag att det var en äldre slags bekvämlighetsinrättning. Numera hade vagnen sannolikt modernt avloppssystem, men ursprungligen gällde den "klassiska" modellen med ett hål rakt ut. Av det skälet kunde följande anslag läsas:

 

Här är ett till, från en annan del av landet:

 

Jag förstår att föreningen inte hade förberett vagnarna enligt skyltningen. Det har de inte heller någon anledning att göra...

 

Vagnarna är nämligen sköna att resa med och sitta i. :)

 

 

Nu är jag färdig med min Lysekilsresa. Att skriva sex inlägg har tagit en hel dag så nu får bloggen nog vila. Tills jag kommer på något nytt att berätta om...

I dag avslutar jag med tre bilder från Lysekil, för det var ju trots allt den staden som låg i fokus för resan. Där sken höstsolen, det blåste och tågets färger lyste upp tillvaron.

 
 

(Ovan Abba-huset)

 

 



Resan till Lysekil den 27 oktober 2018 beskrevs i sex inlägg:

  1. Sista tåget till Lysekil
  2. Tre timmar runt Lysekilståget
  3. Lysekils hamn
  4. Sist i det sista tåget
  5. Avslappning på tåg
  6. Norskt tåg i Sverige

 

Bergslagernas järnvägssällskap, Lysekil, Lysekil 2018, NSB, Norge, museitåg, reseberättelse, toaletter,

Kommentera

Publiceras ej