I gårdagens inlägg ingick bland annat en bild på stationsskylten i Vikingstad.  Jag ställde frågan varför den ser ut som den gör och utlovade svaret i dag. Skylten såg helt enkelt inte riktigt vettig ut...

 

Ett annat exemplar ser ut så här:

 

Så här är det:  ända till 1927 gick Vikingstad under namnet "Bankeberg".  Man har alltså därefter målat om skylten, men med en färg som inte var lika hållbar som originalet.  Roligt va? :)

Om stationshuset i övrigt är "roligt" vet jag inte, men det är rätt snyggt.

 

Läget är väl också helt okej, med lummiga och uppväxta träd i närheten.

 

I byggnaden finns till och med en liten kiosk, vilket jag tyckte om att se.  När jag åkte förbi här på förmiddagen såg det nämligen så nedstängt ut att jag var rädd att denna station också hotades av rivning.  Men icke så, vad det verkar.

 

Och om man tycker att järnvägar är intressanta också utan stationshus, kan man till sist konstatera att det finns en växel alldeles öster om stationen.

 

Det var Vikingstad det, före detta Bankeberg.  Och hur många har bytt tåg där – jag bara undrar? :)

*

Min resa till Östergötland i augusti 2013 skildras i fem inlägg:

 

Bankeberg, Vikingstad, stationshus, växel, Östergötland 2013,

Kommentera

Publiceras ej