Detta är tredje delen av en inte särskilt spännande berättelse om en dagsutflykt till Småland den 9 augusti 2023.

Min spontana och lite galna dagsutflykt till Småland den 9 augusti 2023 skulle innebära en premiär. Den var lika odramatisk som alla andra händelser denna dag, och handlade enbart på att jag fick resa med ett mörkrött Krösatåg. Som övermogna lingon ska Krösatågen nämligen se ut, har det bestämts.

(Nej, bästa Word, jag menar inte Korståg, Krysstag eller Krös åtag – vad det nu är.)

Det namnlösa Y31-1428 stod på spår 8 och väntade på avgång när jag skulle resa mot Vaggeryd.

 

4) Nässjö 13:16 – Vaggeryd 13:50 (tåg 7637, Y31-1428)

Vad kan jag säga om denna resa? Inte mycket. Så mycket noterade jag åtminstone, att om det alltid är svårt att fotografera genom fönstren från ett Y31, är det ännu svårare att göra det när vädret är grått, det regnar mot rutan och rinner från taket.

 

I stället fick jag roa mig med att lyssna till barnen som fanns i vagnen. Till exempel fanns där ett ganska litet barn som hade en del geografikunskap att inhämta. Således hördes följande konversation där på höglandet, inte långt från Nässjö:

Högtalaren utropade sitt ”Nästa Malmbäck. Malmbäck.”
– Är det här Mjölby? frågade barnet genast.
– Nej, vi har åkt förbi Mjölby för längesedan, förklarade mamman.
– Men du sade att vi skulle åka till Mjölby, hävdade barnet bestämt.
– Nej, vi ska till Halmstad, sade mamman och suckade tydligt mellan raderna.

Sedan fick jag en bild från Hok som åtminstone är tillräckligt tydlig för att visa att jag har passerat här. 😊

 

I Hok var det dags för två andra barn att reflektera över högtalarutropet.

– Se upp för avstånd mellan motorvagn och plattform, sade högtalarrösten med sitt tydligt småländska tonfall.
– Ottovagn! Ottovagn! utropade småsyskonet glatt.
– Ja, det är en vagn som heter Otto och ser ut som en människa, fantiserade storasyster.

(”Otto” har ju blivit ett ganska populärt namn under det senaste decenniet, så det var väl någon förskolekamrat som det lilla barnet tänkte på, spekulerade jag tyst för mig själv.)

Vid infarten till Vaggeryd fick jag en glimt av det avvikande spåret mot Månsarp och Jönköping.

 

”Här ska jag åka om en stund”, tänkte jag.

Tji fick jag (vilket jag återkommer till). Men av steg jag som jag skulle och stod sedan på plattformen i Vaggeryd.

 

(Fortsättning följer...)

 


 

Denna ganska avslagna resa beskrivs i fem texter:

  1. Sjöblöt i Skövde (Ljung–Herrljunga–Skövde–Nässjö)
  2. Nollad i Nässjö (Nässjö)
  3. Barnsligt i blötan (Nässjö–Vaggeryd)
  4. Vilsen i Vaggeryd (Vaggeryd–Nässjö)
  5. Avslagen i augusti (Nässjö–Falköping–Herrljunga–Ljung)

 

HNJ, Halmstad-Nässjö, Krösatåg, N-Vgd 2023, Nässjö, Nässjö C, Nässjö-Vaggeryd, Vaggeryd, Y31, barn,

Kommentera

Publiceras ej