Detta blir ett nördigt inlägg, eftersom det bara är tåg och spår så långt ögat når. Så vill man inte läsa det, är det bara att låta bli. :)
Uddevalla centralstation är en fin byggnad och om man ställer sig på södra sidan blir det en vacker grön förgrund också i en liten park med fontän och blomster.
Här är platsen där det Blå tåget tillbringar natten. Skandinaviska Jernbanors mångomtalade tåg kör med längre gångtid men förhållandevis normala priser Göteborg-Stockholm/Uppsala tur och retur fem dagar i veckan. Någonstans måste det servas och det har alltså blivit i Uddevalla. I tidigare inlägg har dess vagnar kunnat anas; här får de mer plats:
Endast under sommaren är även SJ gäst i Bohuslän. Efter att ha gått längs Västra stambanan från Stockholm till Herrljunga vidtar en resa utan stopp till Vänersborg och vidare till Uddevalla. X 2000 nr 10464 (som väl brukar heta 464?) står här och väntar på att fortsätta till Strömstad.
(Tåget till vänster, Regina nr 3291, måste väl sannolikt ha anlänt som tåg 3750 från Göteborg några minuter tidigare och växlas undan i väntan på återfärd någonstans. Till Strömstad kom det i alla fall inte, ty däråt var spåret upptaget av ett buffligt X 2000.)
Det är gott om passagerare när tre tåg nästan samtidigt anländer till staden och folk strömmar över stationsplanen som fylls av bilar.
Ute på spår 4 stod under tiden ett långt godståg och väntade på bättre tider:
De bättre tiderna inleddes med att X14 nr 3238 dök upp borta i kurvan som tåg 3836 från Borås och Herrljunga.
Ju mer det närmade sig, desto tydligare blev det att godståget är långt och motorvagnen kort.
Och ändå är även detta tåg med sina 50 meters längd ganska imponerande när man står en bit bort och fotograferar.
Så snart motorvagnen hade rullat in, satte godståget iväg på spåret som nu blivit ledigt. Redan kl 14.45 (40 minuter före tidtabellen) avgick det som tåg 6593 och skulle sedan via triangelspåret vid Öxnered fortsätta mot Göteborg.
Men de fem sista vagnarna stod kvar och fick skapa ett eget, sött litet tåg, även om det formellt nog inte var något tåg...
...när det växlades bort åt motsatt håll av T44 337...
...som är ett riktigt fint lok att se på:
Under tiden hade också tåg 3754 från Göteborg anlänt till Uddevalla och det skulle snart gå tillbaka som 3759. Det är tåget till höger på nästa bild (en Regina nr 3263). Till vänster står samma X14 som tidigare.
På plattformen strosade blivande resenärer omkring i en visserligen sval men likväl njutbar sol. Personalen fick ta hand om dem som inte visste vilket av tågen som var det rätta. (Underligt nog är det många som tycker att det är svårt om det står två tåg inne samtidigt. De drar inte slutsatsen att skyltarna gäller eller lutar sig mot att medresenärerna ser trygga ut på tåget, utan vill gärna ha bekräftat från ett par, tre håll vilken vagn de ska stiga på.)
När första tåget gått, blev utsikten fri mot godsmagasinets lastkaj, för dagen intagen av personbilar.
Och resenären som vandrat omkring på stationen i över en timme, fick ta avsked av Uddevalla med en vy av stationshusets norra sida.
Tur- och returresan på Bohusbanan den 16 juli 2015 har upptagit många blogginlägg, nämligen:
- 17 juli: Språkförbistring i Munkedal
- 18 juli: Spårkors – finns de?
- 19 juli: Norra Bohusbanan (Uddevalla–Strömstad)
- 20 juli: Tanum – stort och litet på samma gång
- 21 juli: Vad gör man i Munkedal?
- 22 juli: Ett smakprov av Lysekilstrafiken
- 23 juli: Ingen järnväg på Orust
- 24 juli: Varekil – en järnvägsknut upp i dagen
- 25 juli: På Uddevalla C finns mycket att se.
Kommentera