Torsdag kväll den 15 oktober 2015. Mörket har fallit i Borås, en timme senare än jag önskat, men på hemväg från min läsecirkel passerar jag järnvägsövergången norr om Borås Övre. Just då går bommarna ner och eftersom jag inte studerat tidtabellen väntar jag mig ett vanligt västtåg.

 

Väntan blir längre än väntat... Det går två minuter, tre minuter, ja säkert fyra och kanske fem, innan ett ljus skymtar mellan träden.

 

Men vad är det som kommer? Inte är det en eldriven Västtrafiksmotorvagn av klassisk modell X11, X12 eller X14 som brukar färdas längs Älvsborgsbanan. Nej, det som sakta tuffar fram längs spåret är ju en vagn i Krösatågets färger!

 

Vad i hela världen gör den här? undrar jag och blir inte mindre förvånad när jag ser att det är en dieseldriven Y1, den gamla Fiatvagnen som nästan är utrangerad. Sedan kommer med ens den givna förklaringen för mig. Detta är ett av de fordon som har byggts om och så här års används för halkbekämpning. Särskilt över våra skogsbanor faller löv på spåret och då blir det svårt för somliga tåg att komma fram.

Någon unik syn är det emellertid inte, för samma fordon kör för närvarande förbi här varje kväll.

 
BHJ, Borås, Borås-Herrljunga, Y1, halkbekämpning, lövhalka,

Kommentera

Publiceras ej