Jag fyllde år för en tid sedan. Ja, de som känner mig vet att det var en väldigt lång tid sedan, men jag har inte kommit mig för att skriva om det i bloggen förrän nu.

De som känner mig vet också att jag har många olika intressen, men det verkar som om det är järnvägarna som har så att säga satt sig. Det märktes, måste jag säga. Kolla bara här på ett urval av presenterna:

 
  • En byggsats i papp från Hanna. Den hade jag en pysslig timme med en (kortare) tid efter födelsedagen.
  • Ett vackert födelsedagskort som Marie hade pysslat med innan hon kom och uppvaktade mig.
  • En burk med torra ingredienser och recept på "tågkakor" från Viktoria och Arne. Häri ingick även ett kakmått av ångloksmodell.
  • En liten järnvägsvagn från Kristina.
  • Dessutom fick jag av min mor ett kuvert med en summa pengar till mitt "stora intresse" – vilket det är kan man förstås diskutera, och det var nog också meningen.

Sedan kan man ju arrangera lite andra bilder för skojs skull:

 
 

På sätt och vis var det denna lilla vagn som var mest intressant. För var kom den ifrån? Det visste Kristina inte, utan hon hade hittat den på en andrahandsmarknad. På bilden ovan står den framför en liten stuga i skala 1:160 (samt en ko som för några månader sedan låg och väntade på mig, kvarglömd av någon besökare i Brämhults kyrka). Underredet är 54 mm långt och det motsvarar nog ungefär den skalan. Vagnen måste ha gått i ett litet spår och tillhör alltså någon typ av modelljärnväg.

 
 

Alla förslag på vagnens ursprung emottages tacksamt!

byggsats, födelsedag, modelljärnväg, om mig,

1 kommentarer

Anton Torstensson

01 Mar 2016 03:11

Hej!

Hittade din blogg via google när jag sökte efter tågbilder. Jag är lite intresserad av gamla leksakståg också, så kunde inte låta bli att kolla upp plåtvagnen du fått. Tog inte många minuter med google :)
https://www.youtube.com/watch?v=dwbisKwjYzc

Svar: Tusen tack! Vad roligt! Det hade jag verkligen inte väntat mig, att det fanns en sådan sorts leksakståg. Intressant!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej