På midsommardagen 2017 skulle syster K gifta sig i Båstad med mig som toastmaster på bröllopsmiddagen, varför jag redan dagen före tog en packad cykel grå och äntrade till att börja med tåg 13861 Borås–Varberg.

Nu var emellertid inte cykeln den mest packade på det tåget. På andra sidan mittgången satt en herre och talade med en jämnårig dam. Först fick jag mest intrycket av en distingerad äldre man på väg mot midsommarbjudning men allt eftersom tåget passerade metropoler som Viskafors, Fritsla, Skene och Horred, insåg jag att hans emellanåt ovanligt pratsamma attityd handlade om att han var berusad. Ja, inte mycket, utan det som vissa på ett aningslöst och nästan uppskattande sätt kallar ”salongsberusad”. I det här fallet yttrade det sig i att han med alltför hög röst förklarade för sitt sällskap att de efter ankomsten till hotellet skulle – ja, det som två personer stundom gör på hotellrum.

Den kanske 45 år yngre kvinnan som klev på undervägs och satte sig längst ut på samma tresätessoffa som mannen, hade kunnat ta illa upp när mannen utforskade även hennes midsommarplaner. Hon visade i stället upp ett beundransvärt tålamod, svarade artigt på hans frågor men sade inte mer än hon var tvungen och det var en klok inställning.

Jag var till synes upptagen med ett korsord och registrerade intresserat omgivningen utan att det märktes. Bara när mannen någon gång sänkte rösten höjde jag blicken. Jag kunde se – eller höra – att paret spanade efter tågvärden och sedan delade en drink ur en medhavd flaska. Så uppfattade jag något ord som kunde vara en referens till mitt korsord.

Ska jag svara? Nej, jag låtsas som om det regnar.

Mannen kom fram till mig när han gick av. ”Du där, du som är vänsterhänt. Du kommer att gå långt.” sade han. ”Tack”, svarade jag. För vad skulle jag annars svara.

*

Kommer man på Viskadalsbanan norrifrån är Veddige sista stationen före Varberg och där låg några sliprar upplagda på själva stationsområdet. Det var, som bilden visar, sömniga sliprar…

 

Min resa till Båstad helgen 23-25 juni 2017 finns beskriven i fyra texter:

  1. Fyllot i Veddige
  2. Regnet vid Finnsbo
  3. Återbesök på stationen
  4. Nytt och grått i Båstad
Borås C, Båstad 2017, VBJ, Varberg-Borås, Veddige, möten, reseberättelse, sliprar,

Kommentera

Publiceras ej