I själva verket inträffade denna födelsedag liksom tidigare år den 17 juni. Den dagen var jag emellertid upptagen med att skriva ett viktigt tal. Fotbolls-VM har sedan tagit näst intill all min tid. Bloggstatistiken kommer därför i dag i stället, men räknar naturligtvis statistikåret 17 juni 2017 – 16 juni 2018.

Under detta femte år fick bloggen 26 nya inlägg så att det nu finns sammanlagt 414 (detta är nr 415).

Liksom förra årets sammanfattning, kan jag inte ge några exakta siffror på hur många besök och sidvisningar bloggen har haft. Det beror på att jag saknar sådan statistik för tre dagar i mars. En approximativ beräkning säger att bloggen har haft 6040 besök och att under dessa besök 9840 sidor har visats.

Flest besökare hade bloggen den 28 november. Anledningen kan jag inte minnas, men sannolikt var det så att jag länkade till bloggen från någon angelägen diskussion på Postvagnen.

Att antalet besök under året var betydligt lägre än tidigare, har sannolikt två anledningar.

För det första skrev jag betydligt mer sällan än tidigare år. Det har aldrig förr varit färre texter än 76; nu alltså bara 26. För det andra bytte Postvagnen plattform och sedan dess finns inte min bloggadress i botten av varje inlägg. Att detta påverkade trafiken, ser jag när jag analyserar min statistik och ser att genomsnittet besök och sidvisningar minskade med 20 % efter 1 mars; förra året ökade den med 30 %.

Om jag tidigare år har kunnat skryta över mycket skrivande under sommaren, kan jag inte det denna gång. Blev det fyra inlägg på hela sommarperioden? Ja, något sådant. Sedan kom under hösten, vintern och våren några serier om specifika orter eller resor och det var väl bra, men visst är det inte direkt positivt att också denna sommar inletts med tystnad. Måhända har jag för mycket av fotbolls-VM i benen och privata funderingar i huvudet...

Därför kan jag redan nu utlova att denna, bloggens sjätte sommar, kommer att fortsätta i samma riktning. Jag skriver när jag känner för det, inte varje dag eller ens varje vecka. Det är en blogg om svenska banor – inte om svenska vanor.

Därmed har jag skrivit klart för i dag och har bara kvar att säga

Ett försenat men hjärtligt grattis på födelsedagen, och gott nytt år!

födelsedag, om bloggen,

Kommentera

Publiceras ej