Jag antar att alla läsare av den här bloggen har hört det redan, men det är väl ändå lämpligt att nämna det.  Dal- Västra Värmlands järnväg, DVVJ, järnvägen mellan Mellerud och Bengtsfors, är tills vidare räddad, meddelades tidigare i veckan.  (Länk till nyheten på SVT-s Västnytt)

När Trafikverket i höstas föreslog att lägga ned underhållet på banan – vilket innebär att all trafik förbjuds och är ett första steg mot nedläggning – rasade inte bara dalslänningar, lokalpolitiker och järnvägsfantaster.  Det verkade helt enkelt himla dumt och rent dåraktigt att sätta stopp för en järnväg som trafikeras med godstrafik året om och som på sommaren dessutom har en ganska omfattande persontrafik med turisttåg.  (Jag nämnde detta i ett tidigare inlägg.)

I mitten av december kom nästa chock, när det helt oväntat meddelades att banan plötsligt var i så dåligt skick att alla transporter skulle stoppas redan inom en vecka.  De stackars företagen som behövde banan fick hastigt ställa om sina transporter och berörda kommuner såg hur tusentals turister hädanefter skulle ställa resan någon annanstans.

Sedan september har därför protestlistor sammanställts, regeringen uppvaktats, lokalbefolkningar i Dalsland och politiker i hela Västsverige engagerat sig i frågan.  Och nu, häromdagen, kom ett beslut från Trafikverket att jo, banan ska rustas upp så att den åter kan trafikeras.  I första rundan ska pengarna komma från dels Trafikverket, dels Västra Götalands-regionen.  Därefter ska DVVJ, precis som alla andra järnvägar, underhållas av Trafikverket.

Det var en glad nyhet som inte borde förvåna.  Ändå känns det som en överraskning, särskilt som folk med insyn i den aktuella beslutsprocessen på Trafikverket, har antytt att banan var dömd och att det inte skulle ske något underhåll på den.  (Inte för att jag egentligen vet om de har någon sådan insyn eller bara vill verka insatta – utsagor från alias på webbforum ska man vara försiktig med...)  Nu har i alla fall järnvägen och de kloka prioriteringarna segrat och det gör mig, som sagt, glad.

Det gäller bara att inte luta sig tillbaka för tidigt.  Då är risken att stora jätten Trafikverket ställer till med något dumt igen.  Om inte på DVVJ, så kanske på Västerdalsbanan, Bohusbanan eller HNJ...

DVVJ, Trafikverket, nedläggning, utan underhåll,

Kommentera

Publiceras ej