På eftermiddagen den 14 augusti 2014 kom jag alltså [som tidigare beskrivits] cyklande till Mariannelund vid km 61. Först blev det ett litet inköp av lokalproducerade karameller och sedan ett besök på stationen.

Stationsområdet ser ut så här från väster, med järnvägen utanför bild till vänster.

 

Också på spårsidan såg det trevligt ut och väntande resenärer satt och stod lite varstans.

 

Spår nr 1 är ganska igenväxt...

 

Ovanstående bild visar också hur spår 3 och 4 ser ut: där växer sly och små björkar. Hm...

En översiktsbild över stationen med spåren:

 

På samma sätt som vid många av tidigare stopp på resan filmade jag ett passerande tåg och här kommer en bild ur den filmen:

 

Det var Y31 nr 1405 Emil i Lönneberga som stannade till som tåg nr 7672 mot Nässjö. På denna tur var det inte mindre än 15 påstigande passagerare och jag stod bara och gapade. Lägga ner tågtrafiken? Va? Det är ju en halv gummihjulsbuss bara från Mariannelund, konstaterade jag.


Innan jag fortsätter med järnvägstema, tänkte jag skriva lite om mitt intryck av Mariannelunds samhälle. Det var nämligen ovanligt gott och jag skulle gärna återvända och stanna några dagar. Först var det trevligt att se hur man något oväntat kombinerat turistinformationen med en av ortens berömdheter:

 

Sedan hade jag bokat bed-and-breakfast på Kullagården som visade sig hålla hotellstandard för priser som är lägre än nästan alla hotell jag känner. Yammi!

 

(Och jag tänkte att här skulle vi förstås ha bott, Lina och jag, i stället för att kinesa på ett skumt ställe utanför Hultsfred. Det var bara några hundra meter till stationen så vi hade förstås kunnat ta Krösatåg till smalspårståg och dressin.)

I själva stationshuset fanns, som kanske någon såg på en tidigare bild, både kafé och radiomuseum och på stationsområdet med omgivningar hade man en konstutställning som jag gärna hade velat ägna någon timme åt om jag hade haft tid.

 

Visserligen hade inte ortens à la carte-restaurang öppet den här kvällen men det fanns en pizzeria och utanför den kunde jag även beundra antikviteter.

 

Medan jag ringde ett födelsedagssamtal till min mor kunde jag beundra pietetsfullt bevarade industribyggnader.

 

Sedan gav jag mig av en bit ut på landet och passerade en mindre konsert på ett torg, massor av människor var i rörelse och jag kände att hallå, detta är ju en ort som nästa sommar skulle ha haft alla möjligheter att plocka mig på några tusenlappar till – om den hade haft tågen kvar.


Som jag hade konstaterat två dagar tidigare och antydde för någon vecka sedan fanns det en fin fotoplats vid Högebro och dit fick cykeln nu ta mig. På vägen cyklade jag förbi Hässleby kyrka, vackra sommaråkrar, ett grustag och mitt i nästan ingenstans en oväntad affär:

 

Sedan såg jag på bästa sätt att jag närmade mig järnvägen igen.

 

Med solen på väg ned stod jag så vid Högebro och njöt av den fina dammen.

 

Här går riksväg 40 över Bockabanan som går över Brusaån, vilket är ett arrangemang man inte ser på många håll.

 

Om jag är riktigt underrättad har här funnits en hållplats och en banvakt, det är väl hans stuga som syns på nästa bild.

 

Nu var det ganska många timmar sedan jag hade skilts från Lina i Västervik. Hon hade nog haft en skön eftermiddag där och jag hade väl inte haft det direkt oskönt på cykeln heller, men när det nu visade sig att hon skulle resa förbi med tåget samtidigt som jag skulle titta på tåget, blev det en händelse i sig. Jag filmade när tåg 7676 passerade västerut, vinkade och plockade ut följande bild:

 

Ja, sedan cyklade jag tillbaka till Mariannelund och sov några timmar...


Detta är det åttonde inlägget från resan till Hultsfred och därikring i augusti 2014. Följande är en förteckning över alla 10 inlägg:

  1. Mot norra Småland – igen. (Borås–Hultsfred 12 augusti)
  2. På dressin till Målilla. (Hultsfred–Målilla 13 augusti)
  3. Hur dressinfärden slutade. (Målilla–Hultsfred 13 augusti)
  4. Ett mellanspel i Gårdveda. (Målilla–Gårdveda–Målilla 13 augusti)
  5. Sjumilaspår i sjumilaskog. (Hultsfred–Västervik 14 augusti)
  6. Vi drömmer lite till mans om Spångenäs. (Västervik–Hultsfred 14 augusti)
  7. "Ända till Mariannelund". (Hultsfred–Mariannelund 14 augusti)
  8. En afton i Mariannelund. (Mariannelund 14 augusti)
  9. Sista morgonen längs Bockabanan. (Mariannelund–Ingatorp 15 augusti)
  10. Sista resan hem. (Ingatorp–Borås 15 augusti)
Bockabanan, Emil i Lönneberga, Hultsfred 2014, Högebro, Itino, Karolina L., Krösatåg, Mariannelund, NOJ, Nässjö-Oskarshamn, Y31, bro, filmklipp, reseberättelse, stationshus,

Kommentera

Publiceras ej