I juli tillbringade jag några dagar i norra Småland för att dokumentera Bockabanan inför nedläggningen av dess persontrafik. Det besöket sammanföll emellertid med banunderhåll och jag fick koncentrera mig på sträckan Eksjö-Hjältevad.

(Den resan finns beskriven i ett antal blogginlägg som sammanfattas här.)

Några veckor senare närmade sig sommarlovet sitt slut och jag återvände till trakten. Nu var Hultsfred den klara utgångspunkten och jag ger därför resan rubriken Hultsfred 2014. (Fotomapparna fick namnet I och kring Hultsfred vilket är en sannare benämning, om än onödigt lång för bloggrubriker...)

På morgonen tisdagen den 12 augusti 2014 inleddes färden med att cykeln och jag steg ombord på Herrljungatåget nr 3830. Denna del av resan får representeras av följande bild, från Mollaryds hållplats mellan Borgstena och Ljung.

 

Här kan jag inte låta bli att nämna att lokföraren glömde att stanna i Mollaryd och mitt på linjen tvingades backa tåget till den charmiga lilla träplattformen. Där stod nämligen en resenär och undrade varför tåget inte ville stanna för honom...

En timme senare hade cykeln och jag slagit oss ned i Falköping. För oss gäller ju bara Västtåg och det blir därför lite komplicerat att ta sig mellan Borås och Småland. (I stället för att Småland ligger två stationer bort längs Kust-till-kustbanan, blir det till att färdas fjorton stationer längs andra banor...)

Vid ett überlångt nattåg vilade cykel grå ut.

 

En pensionärsgrupp från Australien klev av ett annat tåg. De hade varit i Småland och möttes nu av kommunala höjdare på Falköping C. Dessas chef var emellertid försenad och förklarade för sina stressade kolleger att hon inte hade räknat med att tåget skulle vara i tid... Suck, tänkte jag, regionala tåg är så gott som alltid i tid.

 

I dramatiskt väder kom jag till slut med mitt tåg längs Jönköpingsbanan. Så här såg det ut i backen ut från Jönköping C.

 

Huskvarna är en gammal stad där denna dag mitt ressällskap Karolina klev ombord. Vi har åkt tåg förut (till exempel i Bor förra sommaren) och nu skulle vi umgås under denna resas första dagar, också med ett rätt omfattande järnvägstema.

Vi skildes åt några minuter i Nässjö, där Lina fick ta rulltrappan och jag baxa in cykeln i den minimala hissen. Så här ser det ut där:

 

(Jag vet att jag har pratat om den här minihissen tidigare, flera gånger kanske, vilket är det främsta skälet till att jag specialbeställde denna bild!)

Det var en av de första gångerna som solen inte sken på Nässjö C. Men anblicken av stationsområdet var ju storslagen ändå.

 

Tja, sedan klev vi ombord på dagens sista tåg för vår del, Krösatåg nr 7671 mot Hultsfred. Det var förstås extra trevligt eftersom min linjekännedom var större numera. Framemot Mariannelund kastade jag upp kameran mot fönstret och tog följande bild, som bara får vara med för att det var en plats som några dagar senare skulle få en central roll: Högebro.

 

Redan i början av denna delsträcka (just före Ormaryd?) hade det sagt Bang! och någonting hade studsat omkring under tåget. I Eksjö klev lokföraren av och inspekterade tåget, varpå tågvärden på direkt fråga upplyste oss om att man hade kört över en björk. Vissa rester av denna följde med till Hultsfred.

 

(Jag hörde någonstans att det i genomsnitt sker en trädkollision per dag på de svenska järnvägarna.  Efter händelserna med Wendela förra sommaren har det alltså hänt mig två gånger, trots att jag ju inte är någon frekvent tågresenär.  Det får gärna hända igen, ty det är lika roligt varje gång!)

Y31 1403 Alf Hambe gjorde denna dag tjänst på Bockabanan. Så här såg den ut vid plattformen i Hultsfred:

 

Hultsfreds station såg trevlig ut trots den gråvita bakgrunden.

 

Tågmöten infaller ofta i Hultsfred. Denna dag var det Kustpil 6324 som samsades med oss om utrymmet.

 

Det finns många spår på bangården här och det är svårt att förstå att det tidigare i sommar inte fanns något ställe att rulla undan ett tåg på när spåret söderut renoverades. Då fick man, som den minnesgoda läsaren möjligen minns, i tre veckors tid avbryta resan redan i Hjältevad 38 km västerut och jag instämmer i vad en i frågan mycket insatt person antydde i ett annat forum: det handlade om att ledningen inte orkade bry sig om att hitta en lösning.

Här då alla dessa spår. :) (Och ett lokstall.)

 

Inne på stationskaféet fanns denna tidtabell från 1871 uppspikad.

 

(Så länge har det alltså gått persontåg mellan Nässjö och Hultsfred – jag tror att det är utan avbrott.)

Slutligen, efter en massa promenerande inne i samhället och ut detsamma, närmade vi oss vårt nattlogi på Kloster gård 4 km från centrum. Där sprang vi på en blivande kompis: smalspåret mot Västervik. Av en lycklig slump passade dagens sista tåg på att passera samtidigt som vi:

 

Sedan hände inte mycket mer denna dag, utan resan fortsatte först nästa förmiddag, om vilken jag ska berätta i nästa inlägg...


Detta var det första inlägget från resan till Hultsfred och därikring i augusti 2014. Följande är en förteckning över alla 10 inlägg:

  1. Mot norra Småland – igen. (Borås–Hultsfred 12 augusti)
  2. På dressin till Målilla. (Hultsfred–Målilla 13 augusti)
  3. Hur dressinfärden slutade. (Målilla–Hultsfred 13 augusti)
  4. Ett mellanspel i Gårdveda. (Målilla–Gårdveda–Målilla 13 augusti)
  5. Sjumilaspår i sjumilaskog. (Hultsfred–Västervik 14 augusti)
  6. Vi drömmer lite till mans om Spångenäs. (Västervik–Hultsfred 14 augusti)
  7. "Ända till Mariannelund". (Hultsfred–Mariannelund 14 augusti)
  8. En afton i Mariannelund. (Mariannelund 14 augusti)
  9. Sista morgonen längs Bockabanan. (Mariannelund–Ingatorp 15 augusti)
  10. Sista resan hem. (Ingatorp–Borås 15 augusti)
891 mm, Borås-Herrljunga, Falköping, Falköping-Nässjö, Hultsfred, Hultsfred 2014, Högebro, Itino, Jönköping, Jönköpingsbanan, Karolina L., Krösatåg, Mollaryd, NOJ, Nässjö, Nässjö-Oskarshamn, VHVJ, Västervik-Hultsfred, Y2, Y31, YB05p, cykel, hiss, kollision, lokstall, möten, nattåg, reseberättelse, rälsbuss, stationshus, tidtabell, tillbud, träd,

Kommentera

Publiceras ej