Det nionde och sista inlägget i midsommarserien handlar om Fleischmann.  Jag hade nämligen hört att en av mina tjugoen bekantskaper från resan hade rester av en gammal modelljärnväg och när jag snällt frågade om man kunde få se på Y6-an, väntade en trevlig stund...

 

Mina farbröder hade en modelljärnväg när de var unga och så hade även min morbror.  Båda dessa anläggningar var av märket Märklin.  Här var det alltså fråga om Fleischmann och märkesvalet hade bara varit en följd av att butiken som min vän hade haft i närheten, hade råkat föra det.

Det var nästan så att det vattnades i munnen av dessa sanslöst vackra pjäser.  Mest förstås av svenska delikatesser:

 

Men också av tyska klassiker, av amerikanska kraftlok, av ånglok, diesellok och ellok.  Mhm, det var en upplevelse det...

 

 

 

 

Jag blev erbjuden att köpa ett eller annat av loken och det skulle jag förstås gärna göra om jag hade haft spår att köra det på.  Skalan är tyvärr lite för stor för mina omständigheter... men kanske en liten hyllbana?

Tänkte jag för mig själv.

 


Denna serie från den långa midsommarhelgen 2015 omfattar nio inlägg, av vilka detta är det sista.

28 juni: Österbymo
29 juni: Kisa
30 juni: Falerum
1 juli: Valdemarsvik
2 juli: Getå

3 juli: Ett mellanspel på Löfstad slott
3 juli: Fågelsta
4 juli: Hästholmen
5 juli: Fleischmann

 

Fleischmann, Midsommar 2015, modelljärnväg,

Kommentera

Publiceras ej