Det håller på att bli en tradition att om vårarna åka till Ekhagenmarknaden vid Skogsryd norr om Borås och fotografera tåg...  Församlingen som har sin sommarbostad där är jag visserligen inte själv särskilt engagerad i, men några vänner och massor av bekanta är det och då brukar marknade innebära en trevlig utflykt så här i slutet av april.  En extra krydda är ju då att Borås-Herrljunga järnväg går alldeles utanför staketet.

Den här gången hade jag missuppfattat marknadstiden så det blev inte mycket mer än tågskådande, men sämre vårlördagar kan man väl ha.  Alltså stod jag nere vid spåret (på rätt sida gångfällan, så klart!) och spanade norrut strax före klockan 12 i dag.  Där borta låg Frufällan och Fristad och allra främst de tre lamporna som visar om bommarna är fällda vid övergången i Frufällan.

 

Lamporna blinkar när bommarna är uppe och när de snart lyste med fast sken visste jag att tåget var på väg.  När blinkandet återkom hade tåget redan passerat övergången och det började bullra i rälsen.  Ljussken bortom kröken och fram dök tåg 3863 som två och en halv timme tidigare lämnat Uddevalla och nu var på väg mot Varberg.

 

X14 3227 var detta.

 

Ja, så hade det försvunnit i söder och jag fortsatte att undersöka marknadsutbudet, med sedvanligt fokus på antikvariatsdelen. Någon järnvägslitteratur hittade jag inte, men två atlaser bläddrade jag i. Som vanligt numera studerade jag kartornas järnvägar och lyckades glädjande nog datera den ena till tidigt 80-tal och den andra till 60-tal. Mycket riktigt: de var från respektive 1981 och 1962... Sedan köpte jag med mig Le tour du monde en quatre-vingts jours, vilket är en lämplig bok om jag skulle få för mig att förbättra min franska någon gång – sådant arbete uträttas nämligen bäst med för läsaren redan känd litteratur, och det förekommer ju dessutom några tåg i den.

Sedan återvände jag till järnvägen och misslyckades med fotograferandet av tåg 3876 mot Uddevalla. Någon hade lämnat ett nedsågat buskage som distraherade mig och då fastnade X12 nr 3216 i kameran på följande vis.

 

Så kan det gå, tänka sig.

När jag cyklade hem en stund senare, tänkte jag liksom förra året att tänk så bra det vore om det för mänsklighetens fromma arrangerades en extra hållplats just här, just denna dag.  Då skulle det inte behöva köras tvåhundra bilar till platsen...


Tidigare inlägg som så att säga utspelar sig just på samma plats är (bland annat?):
23 juli 2013: Oväntad Regina skrämmer slag på fotografen.
26 april 2014: Inget tåg till vårmarknaden.

BHJ, Borås-Herrljunga, Skogsryd, X10-serien, X12, X14, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej