...vill man ju gärna ut och cykla.

 

Eftersom cykeln jag beställde i vintras äntligen hade anlänt från fabriken till min cykelhandlare i Målsryd, följde jag väderprognoserna och valde tisdagen den 12 april 2016 för att transportera hem den. En cykel bör nämligen cyklas på, solen värmer sällan lika skönt som i april och längs vägen hem finns en utmärkt plats att beundra järnvägstrafik på.

Jag har förut i denna blogg visat bilder från sträckan Gånghester–Målsryd, sådär en knapp mil från Borås C i riktning mot Värnamo och Alvesta, så i viss mån blir detta en upprepning.

Först slog jag mig ned norr om banan, studerade solen och tågtiderna och hade det rätt skönt. Fritt synfält mot annalkande norrgående tåg men på lagom avstånd från spåret fick jag sedan se tåg 344 från Kalmar mot Göteborg närma sig.

 

Det stora tåget på den lilla järnvägen blir ändå ganska litet när man ser det på håll. Ett Rc6 (nr 1418) följt av fyra 80-talsvagnar trycks av perspektivet samman till just ingenting alls, varför fotografen måste zooma in tåget för att se det tydligt.

 

Men när det kommer närmare, växer det i omfång och blir mer imponerande.

 

("Mekanikens triumf över naturen" formulerade jag det en gång när jag låg på en perrong i Krylbo och beundrade ett Rc-lok i den tidens orangea färg.)

Lika fort var njutningen över och tåget försvann i solgasset västerut.

 

Just här tar förresten betongsliprarna slut och övergår i trä. En ganska intressant syn det också, men jag antar att man tänker byta ut dessa träsliprar också, vad det lider.

 

Jag förflyttade mig till spårets sydsida och inväntade sydgående tåg 343, ett tåg förvillande likt sin syster.

 
 

(Det är verkligen en lämplig fotoplats detta, inte sant?)

Mellan Borås och Limmared är trafiken inte stor. Jag räknade i grafen och fick det till 14-15 tåg en vanlig vardag i april, så det är i genomsnitt ett tåg i timmen på dagtid (för några godståg går om nätterna). Just kring sjutiden på kvällen kommer emellertid inte bara de två persontågen, med möte i Borås, tätt inpå varandra, utan därefter följer också ett sydgående godståg.

För att pröva den nya cykelns bromsar och terrängkapacitet, tog jag mig längs stigar och grusvägar upp och ner och stannade exakt en kilometer närmare Borås för att invänta kvällens tredje tåg. Även i en billig kamera kan man se hur järnvägen skapar sköna linjer i landskapet och ana den nordiska vårkvällens bleka ljus.

 

Med den intilliggande plankorsningens ljud, ljus och bommar som förvarning, dök tåg 9451 fram på spåret.

 

Jag räknade inte vagnarna, men de var fler än i persontåget. Ja, tåget var så långt att när de sista vagnarna slamrade in i kurvan söderut, kunde jag redan höra loket rassla i väster. Det kan däremot inte åskådliggöras i bloggen, ty för sådana iakttagelser krävs att man är på plats och har två öron.

 

Sedan återstod bara att fortsätta in till stan, visa upp cykel svart för beundrande vänner och resa med ett mer virtuellt tåg från Edinburgh till Aten. Inte illa det heller, faktiskt.

 

(Bild från ett avslutat parti Ticket to Ride: Europe, där den uppmärksamma läsaren kan notera att bloggskribenten denna gång intog sistaplatsen...)


Tidigare inlägg från mer eller mindre samma fotoplatser – i ett par fall dessutom från nästan exakt samma datum – finns under följande rubriker:

BAJ, Borås-Alvesta, Gånghester, Kust-till-kust, Målsryd, Rc, cykel, fotoplatser, godståg, skönhetsupplevelse,

Kommentera

Publiceras ej