(Detta blir ett tämligen spårnördigt inlägg, som således inte i särskilt stor utsträckning intresserar dem som läser här för att veta vad jag sysslar med om dagarna.)
Efter att ha checkat in på mitt logi, återvände jag till Vetlanda för att proviantera. På vägen svängde jag inom Brunnsgårds industriområde. Där var jag för tre år sedan och spåren låg kvar på samma sätt nu som då.
Sedan irrade jag omkring i stadens södra del och fastnade i återvändsgränder. Men så helt plötsligt träffade jag på ett järnvägsspår som verkade obekant. Då var det utifrån min läggning helt naturligt att jag följde det till dess slut intill en stängd gallergrind:

Detta är alltså den yttersta änden av det nätverk av spår som korsar industriområdet Brogård. Av vad jag kan utläsa av kartan, går spåren till sammanlagt fyra enskilda industrier. Kartan konsulterade jag emellertid inte förrän efteråt, så jag hann bara besöka tre av dessa.
Från denna västligaste ände vände jag mig helt om och fick denna vy:

Några växelklot såg jag inte, utan växeln manövreras uppenbarligen direkt i gatan.


Lite längre mot stan är spåret alltjämt rostigt, men trädäcket mellan spåren är nylagt:

En detalj för den som är intresserad:

Här har jag förflyttat mig ännu en bit och åter vänt kameran västerut:

Bakom ryggen har jag då en växel:

Här i korsningen Stålvägen/Brogårdsgatan finns allt som allt två växlar och ett spårkors. Nästa bild, tagen ungefär mot norr, visar mycket skojigt.
Till höger försvinner spåret mot Vetlanda station. Till vänster går spåret som jag nyss följde. I bakgrunden går ett skrotigt spår in på en ruffig industri. Mot mig går en liten spårsnutt som bland annat måste vara till för att kunna köra in vagnar till industrin i bakgrunden.

Men låt oss göra helt om och se vad som finns där.

Först ett enkelt kryssmärke som ledning för vägtrafikanter:

Och så går spåret i vägkanten, lite snyggt ansat av gräsklippningsmaskin …

… tills det slutar strax bakom gallret, nedanför en godsbrygga dit man mycket väl skulle kunna leverera fordon och annat med tåg.

Men här går inga tåg längre. Se bara på reklamflaggan som intagit spåret, eller det faktum att spåret är fyllt av grus och jord.

Spårkors är ju lite coola, så vi kan väl ta en närbild på det också:

Återstår så det sista spåret, det mot norr. Det försvinner in bakom buskarna till glädje för ingen alls utom den som ägnar semestrarna åt att följa oanvända järnvägar …

*
Min längtan efter tåg blev ändå för stor, så jag övergav industrispåret och cyklade in till stationen. Där stod det blivande godståget nummer 6354 och väntade. Jag hann se rumpan av ett avgående persontåg och på denna tre mil långa bana mellan Vetlanda och Nässjö får endast ett tåg åt gången befinna sig. Således hade alltså godståget inget annat att göra än att just vänta. Tyvärr. (Hade jag haft 30.000 gånger högre lön, hade jag sponsrat en mötes- och blockstation på sträckan.)

Denna torsdag 11 juli 2019 hade Td 404 en sju vagnar eller så i kroken. Här syns de från en plankorsning vid Borgmästaregatan.



Men nu var jag slutkörd, allra mest i huvudet, efter en lång dag. Återstod därför endast nödvändiga inköp av mat samt en cykeltur hem till mitt vandrarhemsrum. Och där kan man allt klara sig bra, ty det är en hel liten lägenhet minsann.

Min niodagarsresa till det småländska höglandet 2019 skildras i 21 blogginlägg.
- Prolog (utan järnvägar)
- Fyra tåg till Vetlanda (11 juli)
- En litauer på avvägar (11 juli)
- Brogårds industrispår (11 juli)
- Växling i Kvillsfors (12 juli)
- Genväg blir senväg (12 juli)
- Ensamt spår med stort utrymme (13 juli)
- Sorgligt i Korsberga (14 juli)
- Skirt och nytt i naturen (14 juli – utan järnvägar)
- Ekenässjön (15 juli)
- Sevärt i Skede (15 juli – utan järnvägar)
- Möte med Infranord (16 juli)
- Stensjön–Björköby (16 juli)
- Tjunnaryd och det livande regnet (16 juli)
- Skönhet och färg med och utan spår (17 juli)
- Små vägar i Småland (18 juli – huvudsakligen utan järnvägar)
- Kvillsfors 18 juli: tabell och diagram (18 juli)
- Kvillsfors 18 juli: bilder (18 juli)
- Väntan i Vetlanda (19 juli – huvudsakligen utan järnvägar)
- Hemresan (19 juli)
- Epilog (utan järnvägar)
Kommentera