Resan började den 11 juli och föga överraskande i Borås, där cykel grå och jag äntrade tåg 3870 mot Herrljunga. Det var en perfekt dag att resa på, med solsken och ett löfte om ordentlig värme frampå dagen.

 

Cykeln tog plats och jag vaktade noga på den hela vägen. Efter en liten krasch häromåret, vilket förmodligen var orsaken till att min cykelreparatör förra veckan undrade vad i all sin dar frambromsen hade varit med om, är jag försiktig med de lösningar för cykelparkering som finns på tåg i X10-serien.

 

Morgonen var som sagt fin. Ack ja, varför reser folk utomlands? Man kan uppleva lika vackra äventyr på hemmaplan.

 

Redan i Ljung blev det spännande. Under några morgontimmar varje dag är stationen bevakad och tågmöten äger rum. Vi togs in på spår 2 och en farbror som skulle kliva av tyckte att det var underligt att stiga ut på en grusad perrong. Ja, han vägrade nästan att tro att det var riktigt att han skulle gå ut genom den dörren. Men jag insisterade och allt gick väl.

 

Sedan kom det mötande tåget in och tjänstgörande lokaltågklarerare fick vifta med sin spade.

 

Ett ganska raskt byte följde i Herrljunga, till norrgående tåg 13440. Det var i form av en Regina, ett tåg som många föredrar framför X12-or och annan gammal bråte. Själv tycker jag tvärtom, men de kungliga tågen har fördelen att jag inte behöver oroa mig för cykeln som står stadigt på plats utan övervakning.

En glädjande överraskning var även att Västtrafik inte längre tar ut någon avgift för cyklar. Jag har inte haft något emot att betala 30 eller 50 kronor per resa, men att det nu är gratis är både positivt för min plånbok och en god signal. ”Vi gillar cyklar. Res gärna med oss.” säger man genom den här förändringen.

Här en bild från nästa tåg, 7225 Falköping–Nässjö:

 

Fler vackra vyer följer här: av Ålleberg, av anonyma platser i sydöstra Skaraborg samt av Vättern från Jönköping.

 
 
 
 

Det blev spännande igen då vi anlände till Sandhem. Något var fel, märkte jag redan i förväg på lokförarens inbromsningsmönster. Sedan slängde sig någon ur hytten och genom främsta dörren. Jag tittade ut – och såg en stor grupp människor som måste ha tagit sig över spåret precis framför tåget. Det var folk i alla åldrar och de skyndade sig ombord. Skälet framgick av skylten på plattformen. ”Spårändring” innebär på många stationer inget värre än att man med en suck går till en annan plattform. I Sandhem kan det bli kris, då man måste korsa spåren i plan och det låter sig inte göras om ett tåg är på ingång och bommarna nere.

 

Nässjö, detta Sveriges centrum, med tåg i sex riktningar (om än två för närvarande är kraftigt beskurna) och med en blågul station där det alltid händer något. Jag har sagt det förr, att Småland börjar i Nässjö, och så kändes det även denna gång.

 

Här hade jag beslutat mig för att ta tåget till Vetlanda. Det fanns en avgång som passade och då kändes det lämpligt att ta den. Själva cyklandet kunde jag skjuta upp ett tag …

 

(Y32 1406 som tåg 7691 Nässjö–Vetlanda)

Jag noterade att Stensjöns hållplats hade fått sin charmiga men nedgångna väntkur utbytt mot en modern, tråkig variant:

 

(Av de tre hållplatserna mellan ändstationerna, var det bara här tåget inte stannade. I såväl Björköby som – särskilt – Ekenässjön var det flera resenärer.)

Så var jag framme i Vetlanda, steg av och tog en enda bild. Underligt, med tanke på hur mycket jag brukar fotografera och särskilt så på idylliska landsbygdsstationer.

 

Skälet kan ha varit att jag var trött i huvudet. Klockan var inte ens två på eftermiddagen, men jag hade varit uppe länge och på resande fot dessutom. Som alltid hade jag haft en viss resfeber innan och det var väl sviterna av den som gjorde sig påmind. :)

 


Min niodagarsresa till det småländska höglandet 2019 skildras i 21 blogginlägg.

  1. Prolog (utan järnvägar)
  2. Fyra tåg till Vetlanda (11 juli)
  3. En litauer på avvägar (11 juli)
  4. Brogårds industrispår (11 juli)
  5. Växling i Kvillsfors (12 juli)
  6. Genväg blir senväg (12 juli)
  7. Ensamt spår med stort utrymme (13 juli)
  8. Sorgligt i Korsberga (14 juli)
  9. Skirt och nytt i naturen (14 juli – utan järnvägar)
  10. Ekenässjön (15 juli)
  11. Sevärt i Skede (15 juli – utan järnvägar)
  12. Möte med Infranord (16 juli)
  13. Stensjön–Björköby (16 juli)
  14. Tjunnaryd och det livande regnet (16 juli)
  15. Skönhet och färg med och utan spår (17 juli)
  16. Små vägar i Småland (18 juli – huvudsakligen utan järnvägar)
  17. Kvillsfors 18 juli: tabell och diagram (18 juli)
  18. Kvillsfors 18 juli: bilder (18 juli)
  19. Väntan i Vetlanda (19 juli – huvudsakligen utan järnvägar)
  20. Hemresan (19 juli)
  21. Epilog (utan järnvägar)
Borås C, Borås-Herrljunga, Falköping-Nässjö, Höglandet 2019, Itino, Jönköping, Jönköpingsbanan, Ljung, Nässjö, Nässjö-Åseda, Sandhem, Stensjön, Vetlanda, X12, Y32, cykel, hållplats, reseberättelse, spårändring,

Kommentera

Publiceras ej