På min senaste längre Smålandsresa för tre år sedan kom det för mig att jag skulle kunna göra återvända till trakten och stanna en vecka eller så. Då skulle inte järnvägarna vara det enda syftet, utan jag skulle även kunna skriva helt andra saker, cykla och vara utomhus, sola eller bada eller vad jag nu kände för.

Den här sommaren gjorde jag slag i saken och medan jag förberedde mig skrev jag följande vers:

Nu reser jag till Småland, blir borta minst en vecka,
ty svenska skogslandskapet är något av mitt Mecka.
Där ska jag från min cykel jaga godstågslok,
och skriva några rader på bloggtext eller bok.
Kanske någon afton jag skrivit en novell,
går ut och ser på stjärnor uppå vår himlapäll
(samt månen som förmörkas på tisdag klockan sent).
Då blir själen lycklig och sinnet ganska rent.

Ett inofficiellt tillägg löd:

Denna sommar blir jag även lättare på fältet;
jag lämnar hemma både sovsäcken och tältet.

Det underlättade packningen betydligt och var en del av konceptet.

Den 11 juli bar det av och inom kort följer fler texter om denna resa. Många, många fler texter …

 


Min niodagarsresa till det småländska höglandet 2019 skildras i 21 blogginlägg.

  1. Prolog (utan järnvägar)
  2. Fyra tåg till Vetlanda (11 juli)
  3. En litauer på avvägar (11 juli)
  4. Brogårds industrispår (11 juli)
  5. Växling i Kvillsfors (12 juli)
  6. Genväg blir senväg (12 juli)
  7. Ensamt spår med stort utrymme (13 juli)
  8. Sorgligt i Korsberga (14 juli)
  9. Skirt och nytt i naturen (14 juli – utan järnvägar)
  10. Ekenässjön (15 juli)
  11. Sevärt i Skede (15 juli – utan järnvägar)
  12. Möte med Infranord (16 juli)
  13. Stensjön–Björköby (16 juli)
  14. Tjunnaryd och det livande regnet (16 juli)
  15. Skönhet och färg med och utan spår (17 juli)
  16. Små vägar i Småland (18 juli – huvudsakligen utan järnvägar)
  17. Kvillsfors 18 juli: tabell och diagram (18 juli)
  18. Kvillsfors 18 juli: bilder (18 juli)
  19. Väntan i Vetlanda (19 juli – huvudsakligen utan järnvägar)
  20. Hemresan (19 juli)
  21. Epilog (utan järnvägar)
Höglandet 2019, diktning, om mig, reseberättelse,

Kommentera

Publiceras ej