(Nässjö–Vetlanda 25 juni 2020)

Några dagar tidigare hade jag haft ett samtal om ett hus som eventuellt, någon gång i framtiden, skulle säljas. Ungefär följande dialog utspann sig:

– Är du intresserad?
– Nej, svarade jag. Nej, det är ett fantastiskt hus som har allt som ett hus ska ha, men jag har inte samma relation till trakten och det är inte där jag vill bo. Det ligger på fel ställe.
– Men om det hade legat i Vetlanda …
– Ha ha, ja, till exempel! skrattade jag.

Nu längtar jag inte precis till Vetlanda, men väl till det svenska inlandets bländande skogslandskap. Om jag hade tittat ned i min dator under resans förra ben, tittade jag nu ut, då tåget tog mig runt små sjöar, genom stora skogar och över grönskande gläntor och åkrar.

Nedanstående bild är ett exempel, från någonstans mellan Björköby och Ekenässjön. Det är kanske inte den finaste av vyer, men den bästa av de bilder jag lyckades fånga genom tågfönstret en dag i juni.

 

Så steg jag av tåget, tog en bild av det och övervägde nästa steg.

 

(Y31 1404 "Lina Sandell" som blivande tåg 7690 mot Nässjö.)

Under vissa av mina andra resor i Småland, har jag gått till överdrift i mina försök att fotografera tåg ur alla vinklar och vid alla tider. Den här gången blev det inte riktigt så. Det stod ett godsttåg redo för avgång på den nu nyklippta bangården och lockade att bli avfotograferat vid sin avgång en stund senare. Jag tog tills vidare en bild på håll, med en himmel så blå att det knappt går att tänka sig:

 

Jag hade även kunnat dröja mig kvar och se motorvagnen gå tillbaka mot Nässjö, men jag valde att i stället ringa till mitt vandrarhem och be att få checka in. Det fick jag, stannade i dörren och tänkte:

– Är det här jag ska bo nästan en vecka?

 

(Kvarndammens Bed & Breakfast, Vetlanda)

Ja, det skulle jag. Och då behövde jag handla mat, vilket jag strax gjorde. Yoghurt och juice till frukost, bröd med pålägg och köttbullar till matpakke för mina utflykter. (Köttbullarna stod sex dagar i kylskåpet; alltjämt oöppnade fick de följa med hem där de nu ligger i frysen. Så genomtänkta var alltså mina planer.)

Men jag kunde ju ta med mig eftermiddagens godståg när jag likväl hade vägarna förbi, så här är det ändå. :)

 

(Godståg 6354 med Td nr 398 och, tror jag, åtta vagnar.)

Sedan tog jag kväll och planerade morgondagen. Då skulle jag passa på att åka till Kvillsfors, tänkte jag. Det visade sig vara ett klokt beslut.

 


Mina upplevelser i juni och juli 2020, i och kring Vetlanda (vars trafikplatssignatur är Vta, därav Vta 2020) beskrivs i följande 16 bloggtexter:

  1. Mannen, cykeln och kvinnan (Borås–Herrljunga 25 juni)
  2. Nässjö förnekar sig inte. (Herrljunga–Nässjö 25 juni)
  3. Hemma i Vetlanda? (Nässjö–Vetlanda 25 juni)
  4. Högsommartimmar och höglandstimmer (Vetlanda–Kvillsfors 26 juni)
  5. Slutkörd i Kvillsfors (Kvillsfors(–Vetlanda) 26 juni)
  6. Tre små hållplatser (Stensjön–Rödjenäs–Björköby 27 juni)
  7. Solkurva på Emådalsbanan (Vetlanda med omnejd 26-27 juni)
  8. Spårlösa skogar (Björköby–Ekenässjö–Holsbybrunn 28 juni) (nästan utan järnvägar)
  9. Mot Myresjö med friskt mod (Vetlanda–Myresjö 29 juni)
  10. Banvallscyklisten som tänkte vafan. (Myresjö–Hultagård–Vetlanda 29 juni)
  11. Växling vid Brunnsgård (Vetlanda 30 juni)
  12. Tåg och spår i Vetlanda (Vetlanda 30 juni)
  13. Hastigheter, hissar och vilsna flickor (Vetlanda–Nässö–Forserum 1 juli)
  14. Personligt möte på tåg (Jönköping–Falköping–Borås 1 juli)
  15. Växling i Kvillsfors (Kvillsfors 26 juni)
  16. Skogsrån och troll (Småland i juni) (utan järnvägar)
Nässjö-Vetlanda, Td, Vetlanda, Vetlanda 2020, Y31, bangård, godståg, om mig,

Kommentera

Publiceras ej