(Kvillsfors 26 juni 2020)

Innan jag kommer till den lilla berättelse som jag utlovade senast, ska jag redovisa växlingen i Kvillsfors den 26 juni. Jag har nämnt den tidigare och hade glömt att jag då sade att det förr eller senare skulle bli en sammanställning av hur rörelserna såg ut. Så kan vi ju inte ha det, att jag glömmer saker som jag lovat, så här kommer denna redovisning. Den kommer att följa samma princip som förra året och jag tar mig till och med friheten att kopiera delar av den texten.

*

Förutsättningarna var följande:

Spårsystemet i Kvillsfors består av dels den centrala bangården, dels diverse stick- och sidospår. Vilka namn eller nummer spåren rent formellt har, vet jag inte. Därför har jag låtit dem få benämningar som förefaller logiska, möjligen med ett undantag.

På Kvillsfors bangård finns tre spår. Numrerade från stationshuset är de:
* spår 1 – rundgångsspår
* spår 2 – huvudspår
* spår 3 – stickspår (kort till stoppbock)

Spår 2 fortsätter genom bangården och delar sig i:
* Pauliströmspåret
* ”Huvudlinjen”

Huvudlinjen delar sig i sin tur i:
* Nyboholmspåret (ca 1 km till stoppbock)
* Järnforsenspåret (ca 8 km)

Pauliströmspåret delar sig i samhällets utkant i:
* Pauliströmspåret (ca 8 km)
* Otrafikerat stickspår (kort till stoppbock; spåret förefaller inte vara i bruk)

I Pauliström delar sig huvudspåret vid infarten till bruksområdet i två parallella spår som senare går ihop. Således finns rundgångsmöjlighet. Från det ena (östra) av de två spåren utgår ett kortare stickspår. Från änden av de två parallella spåren går ett längre spår. I Järnforsen finns ett mer omfattande spårsystem men det är inte relevant i detta sammanhang.

Schematiskt kan detta uttryckas i denna bild:

 

Växling i Kvillsfors fredag 26 juni 2020

Nedan följer en redogörelse för lokets och vagnarnas rörelser, utifrån mina egna anteckningar. Inblandade vagnar har förstås formella benämningar, men jag känner bara sällan till dem.

På spår 3 i Kvillsfors står inga vagnar. På Nyboholms pappersbruk står sex vagnar. Dessa numreras från grinden som vagn 7-9 (blåklädda specialvagnar, troligen Lkkmp) och 10-12 (vagnar med gröna containrar).

Spärrfärden anländer från Vetlanda med lok (Td 398) och sex vagnar. Dessa numreras från loket som vagn 1 (tankvagn), 2 och 3 (gröna containervagnar, troligen Lgjns-w), 4, 5 och 6 (gula vagnar med höga lämmar, som jag därför kallar timmervagnar trots att jag inte har en aning om vad de används till).

  1. Spärrfärden anländer.
 
  1. Vagnarna 4-5-6 kopplas av på spår 2.
  2. Lok+vagn 1-2-3 går framåt förbi växeln mellan spår 2/3.
 
  1. Lok+vagn 1-2-3 backas mot spår 3. Vagn 1-2-3 kopplas av på spår 3.
  2. Loket går framåt förbi växeln mellan spår 2/3.
  3. Loket backas till spår 2 och kopplas till vagn 4-5-6.
  4. Lok+vagn 4-5-6 går framåt förbi växeln mellan spår 2/3.
  5. Lok+vagn 4-5-6 backas mot spår 3. Vagn 4-5-6 kopplas av mot vagn 1-2-3 på spår 3.
 

  1. Loket går framåt till Nyboholm och kopplas till vagn 7-8-9.
  2. Lok+vagn 7-8-9 går framåt via Huvudlinjen till spår 2. Vagnarna kopplas av på spår 2.
 
  1. Loket går framåt förbi västra växeln mellan spår 1/2.
  2. Loket backas längs spår 1 förbi östra växeln mellan spår 1/2.
  3. Loket går framåt till spår 2 och kopplas till vagn 9-8-7. (Punkt 10-12 innebär alltså rundgång.)
  4. Lok+vagn 9-8-7 går till Pauliström.

Läget är nu: Vagn 10-11-12 står kvar på Nyboholms pappersbruk. Vagn 4-5-6-1-2-3 står på Kvillsfors spår 3. Vagn 7-8-9 är på väg till Pauliström.

 

I Pauliström finns två spår med rundgångsmöjlighet. Dessa spår benämns spår A och spår B Ett möjligt sätt att växla vagnar där är detta (som nog är för enkelt för att egentligen säga hela sanningen; jag får kolla upp det närmare en annan sommar ...):

  1. Loket passerar södra växeln mellan de båda spåren. Vagn 7-8-9 kopplas av på spår A.
  2. Loket går framåt förbi norra växeln mellan spår A/B. Fem nya vagnar kopplas på. Dessa benämns 13, 14, 15 (blå, täckta specialvagnar), 16, 17, 18, 19 (gröna containervagnar) och 20 (blåbrun vagn, sannolikt Hbbillns).
  3. Lok+vagn 13-14-15-16-17-18-19-20 går via spår B förbi södra växeln mellan spår A/B.
  4. Lok+vagn 13-14-15-16-17-18-19-20 backas till spår A. Vagnarna 7-8-9 kopplas på efter de övriga vagnarna.
  5. Lok+vagn 13-14-15-16-17-18-19-20-7-8-9 backas till spårets slut. Vagnarna 7-8-9 kopplas av.
  6. Lok+vagn 13-14-15-16-17-18-19-20 går till Kvillsfors spår 2.
 

Till Kvillsfors kommer loket+vagn 13-14-15-16-17-18-19-20. Vagnarna 16-17-18-19-20 kopplas av.

  1. Lok+vagn 13-14-15 går framåt förbi västra växeln mellan spår 1/2.
  2. Lok+vagn 13-14-15 backas via spår 1 och Huvudlinjen till Nyboholm. Vagnarna 13-14-15 kopplas av.
 
  1. Loket går via Huvudlinjen till spår 3. Vagnarna 4-5-6-1 kopplas på.
  2. Lok+vagn 4-5-6-1 går framåt förbi växeln mellan spår 2/3.
 
  1. Lok+vagn 4-5-6-1 backas till spår 2. Vagnarna 4-5-6-1 kopplas till vagnarna 20-19-18-17-16. Loket kopplas av.
  2. Loket går framåt förbi östra växeln mellan spår 1/2.
  3. Loket backar till östra växeln mellan spår 1/2.
  4. Loket går framåt förbi östra växeln mellan spår 1/2.
  5. Loket backar till spår 2 och kopplas till vagnarna 4-5-6-1-20-19-18-17-16. Loket skjuter vagnarna bakåt.
  6. Loket går framåt förbi östra växeln mellan spår 1/2. (Punkt 25-29 visar att något gick fel. Stod vagnarna kanske inte hinderfritt?)
  7. Loket går längs spår 1 förbi västra växeln mellan spår 1/2.
  8. Loket backas till spår 2 och kopplas till vagnarna 16-17-18-19-20-1-6-5-4. (Punkt 29-31 innebär alltså rundgång.)
  9. Spärrfärden avgår med lok+vagn 16-17-18-19-20-1-6-5-4.
 

Sammantaget har ett lok och 20 vagnar varit inblandade:

Loket och vagn 1 har gått från Vetlanda till Kvillsfors och åter till Vetlanda.
Vagn 2-3 har gått från Vetlanda till Kvillsfors där de ställts upp.
Vagn 4-5-6 har gått från Vetlanda till Kvillsfors och åter till Vetlanda.
Vagn 7-8-9 har gått från Nyboholm till Pauliström.
Vagn 10-11-12 stod uppställda på Nyboholm och står kvar på Nyboholm.
Vagn 13-14-15 har gått från Pauliström till Nyboholm.
Vagn 16-17-18-19-20 har gått från Pauliström till Vetlanda.

En trött cyklist har under tiden följt växlingen huvudsakligen från Kvillsfors station …

 


 

Mina upplevelser i juni och juli 2020, i och kring Vetlanda (vars trafikplatssignatur är Vta, därav Vta 2020) beskrivs i följande 16 bloggtexter:

  1. Mannen, cykeln och kvinnan (Borås–Herrljunga 25 juni)
  2. Nässjö förnekar sig inte. (Herrljunga–Nässjö 25 juni)
  3. Hemma i Vetlanda? (Nässjö–Vetlanda 25 juni)
  4. Högsommartimmar och höglandstimmer (Vetlanda–Kvillsfors 26 juni)
  5. Slutkörd i Kvillsfors (Kvillsfors(–Vetlanda) 26 juni)
  6. Tre små hållplatser (Stensjön–Rödjenäs–Björköby 27 juni)
  7. Solkurva på Emådalsbanan (Vetlanda med omnejd 26-27 juni)
  8. Spårlösa skogar (Björköby–Ekenässjö–Holsbybrunn 28 juni) (nästan utan järnvägar)
  9. Mot Myresjö med friskt mod (Vetlanda–Myresjö 29 juni)
  10. Banvallscyklisten som tänkte vafan. (Myresjö–Hultagård–Vetlanda 29 juni)
  11. Växling vid Brunnsgård (Vetlanda 30 juni)
  12. Tåg och spår i Vetlanda (Vetlanda 30 juni)
  13. Hastigheter, hissar och vilsna flickor (Vetlanda–Nässö–Forserum 1 juli)
  14. Personligt möte på tåg (Jönköping–Falköping–Borås 1 juli)
  15. Växling i Kvillsfors (Kvillsfors 26 juni)
  16. Skogsrån och troll (Småland i juni) (utan järnvägar)
Emådalsbanan, Kvillsfors, Pauliström, Vetlanda 2020, diagram, godstrafik, modellidéer, reseberättelse, spärrfärd, tabell, växling,

1 kommentarer

Rasmus

04 Aug 2020 01:23

Hej,
Trevlig blogg du har :)
Hittade den när jag sökte efter bilder på Lgjns-w Lgjns-wk containervagnar.

Noterade detta citat:
"gröna containervagnar, troligen Lgjns-w"

Om du menar att själva vagnarna, och inte lasten var gröna, så var det vagnar av typen Lgns 081 du såg. Lgns 081 bör vara enda typen av två-axliga containervagnar hos Green Cargo som inte är bruna. Dessa finns i grönt och i blått.
Eventuellt kan det finnas någon blå Lgjns 791 i trafik fortfarande också, även om de flesta av dessa var/är bruna och inte officiellt ska finnas i trafik längre. Lgjns-w 831, Lgjns-w 871 och Lgjns-wk 861 är bruna.

Svar: Hej och tack för både komplimanger och information!
Nej, jag menade att containrarna var gröna. Det vill säga, jag vet att det både järnvägstekniskt och språkligt är fel att säga "gröna containervagnar" om bruna vagnar med gröna containrar, men när jag står där och iakttar, är det den gröna färgen som blir påtagligast. Eftersom det inte är vagnens konstruktion i sig som är intressant (för mig), utan trafiken och växlingen, tänker jag alltså mer på att följa konceptet vagn+last.

Bilder tror jag att du kan hitta i andra av mina inlägg från Kvillsfors med omnejd, både sommaren 2020 och sommaren 2019.
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej