(Vetlanda med omnejd 26-27 juni 2020)

Just som jag sitter här på min kammare och ska skriva detta inlägg som inte helt utan dramatik binder samman två dagars upplevelser, går den likaledes dramatiska inledningen till Sibelius Finlandia i gång på cd-spelaren. Det var ju också ett sammanträffande (som inte har ett dugg med något att göra …).

Hur som helst, jag hade lördagen den 27 juni kommit tillbaka från min exkursion i Stensjön, Rödjenäs och Björköby, och steg av på Vetlanda station. Åt detta håll såg allt ut som vanligt:

 

(Y32 1411 som anlänt som tåg 7691.)

Vände jag mig emellertid om, blev jag förvånad. Vänta lite nu … ett godståg, en lördag?

 

Det har ju samma vagnuppsättning som den spärrfärd som lämnade Kvillsfors igår. Gick det inte som tåg till Nässjö då? Var jag så blind att jag inte såg det i morse?

En man steg ur kuren mellan spåren. Han såg så neutral ut att jag inte var säker på att det faktiskt var den lokala tågklareraren men jag gick fram och frågade om han visste varför tåget hade övernattat i Vetlanda.

– Det körde in i en solkurva på väg från Kvillsfors i går, svarade han.

Det var ju smått sensationellt. En del banor i Västsverige hade stängts på grund av risk för solkurvor, men mig veterligen hade ingen sådan uppstått. Här, däremot, där trafiken gick som vanligt, hade det alltså inträffat.

Man hade arbetat ”till klockan tolv i natt” för att återställa spåret och sedan tagit spärrfärden till Vetlanda under dagen. Den skulle fortsätta till Nässjö om en stund, som ett extrainsatt tåg nr 67956 så snart ”det där tåget” [gest mot perrongen varifrån persontåget avgått] hade kommit fram.

Det ville jag ju inte missa, utan beslöt mig för att vänta en stund. Under tiden gick jag runt och fotograferade roliga texter.

Dödsfara! Stopp! Livsfarlig el-ledning ovanför vagnen. Livsfarlig också på 1 meters avstånd.

 

(Fast inom några mil härifrån finns inga sådana ledningar …)

Se upp för tåg.

 

(Fast på det här spåret går inga tåg. På sin höjd spärrfärder och växlingar, ha ha.)

Sedan fattade jag posto vid spåret några hundra meter bort.

 

Där fick jag stå en stund och beskåda omgivningen. På en balkong stod en tant och gjorde under en kvart ingenting annat än att luta armbågarna mot räcket. På innergården hängde några barn och fördrev tiden. Över ett annat räcke hängde jag, väntande på ett tåg. En dam med hund skyndade sig över spåret medan lyktorna blinkade rött. Loket gav signal – och startade långt där borta.

 
 

Dieselångorna spreds för vinden. Loket och de nio vagnarna som jag sett sorteras om i Kvillsfors lämnade Vetlanda.

 
 
 

Detta händer minsann inte varje vecka. Extratåg på Vetlandabanan, oho! Godstrafik en lördag, wow!

Mer spännande än så blev det emellertid inte. Jag försökte sedermera ta reda på exakt var solkurvan inträffat, så att jag eventuellt skulle kunna fara dit. Ingen kunde emellertid uppge vilken del av sträckan som påverkats, så den uppgiften får någon annan utföra. Solen ligger ju på rätt kraftigt på sina ställen, så en het och stilla sommardag är det fara å färde. Man hade därför jobbat på till kl. 23:05 på natten.

 

(Bild från slumpmässig solig plats på Emådalsbanan, här km 45.)

 


Mina upplevelser i juni och juli 2020, i och kring Vetlanda (vars trafikplatssignatur är Vta, därav Vta 2020) beskrivs i följande 16 bloggtexter:

  1. Mannen, cykeln och kvinnan (Borås–Herrljunga 25 juni)
  2. Nässjö förnekar sig inte. (Herrljunga–Nässjö 25 juni)
  3. Hemma i Vetlanda? (Nässjö–Vetlanda 25 juni)
  4. Högsommartimmar och höglandstimmer (Vetlanda–Kvillsfors 26 juni)
  5. Slutkörd i Kvillsfors (Kvillsfors(–Vetlanda) 26 juni)
  6. Tre små hållplatser (Stensjön–Rödjenäs–Björköby 27 juni)
  7. Solkurva på Emådalsbanan (Vetlanda med omnejd 26-27 juni)
  8. Spårlösa skogar (Björköby–Ekenässjö–Holsbybrunn 28 juni) (nästan utan järnvägar)
  9. Mot Myresjö med friskt mod (Vetlanda–Myresjö 29 juni)
  10. Banvallscyklisten som tänkte vafan. (Myresjö–Hultagård–Vetlanda 29 juni)
  11. Växling vid Brunnsgård (Vetlanda 30 juni)
  12. Tåg och spår i Vetlanda (Vetlanda 30 juni)
  13. Hastigheter, hissar och vilsna flickor (Vetlanda–Nässö–Forserum 1 juli)
  14. Personligt möte på tåg (Jönköping–Falköping–Borås 1 juli)
  15. Växling i Kvillsfors (Kvillsfors 26 juni)
  16. Skogsrån och troll (Småland i juni) (utan järnvägar)
Emådalsbanan, Td, Vetlanda, Vetlanda 2020, Y32, extratåg, godståg, godsvagn, nyhetshändelser, reseberättelse, solkurvor,

Kommentera

Publiceras ej