(Anonyma platser i Småland sommaren 2020)

Den här texten innehåller inga järnvägar på något sätt. Den kan också tyckas vara lite tveksam i övrigt, då den skiljer sig från hur jag brukar uttrycka mig. Med avsikt talar jag inte heller om var jag befann mig. Men jag tror ändå att ni kan vara lugna; så himla farligt är det nog inte …

På en av mina utflykter kom jag att passera en grusväg som knappt stod utsatt på kartan. Det intresserade mig förstås och så svängde jag av från huvudvägen.

Den ganska normala grusvägen blev till en liten skogsväg som snart övergick i otydlig körväg och slutligen en svårframkomlig, lerig stig. Då insåg jag att det inte var något för mig, utan vände därifrån. Så dags hade jag redan noterat att det var en märklig väg jag stött på, med en parkbänk mitt i skogen, en mystiskt placerad metallbehållare och sedermera även en skylt. ”Trollstigen” löd den.

Då kom plötsligt en kvinna gående. En uppseendeväckande vacker kvinna var det. Vad mera var: hon hade anmärkningsvärt lite kläder på sig, opassande lite skulle nog många ha tyckt. Visserligen brukar jag inte reflektera särskilt över min omgivnings klädsel, än mindre kommentera den, men här, långt från närmaste badstrand, var det påfallande.

– Ett skogsrå! tänkte jag och tvingades vända mig om efter henne för att se om hon uppvisade ett sådants klassiska drag.

 

*

Senare samma dag stannade jag till vid en loppmarknad. Det hade varit skyltat till den i flera kilometer. Återkommande anslag förkunnade ”Loppis!” och fick mig att tro att detta måste vara något ovanligt storslaget. Därför svängde jag av, lät cykeln rulla in på en improviserad parkeringsplats och trängde strax fram genom högt gräs som varken slagits eller betats detta år. Platsen verkade öde och obebodd.

Då hörde jag plötsligt steg och vände mig om. I skuggan av ett stort träd stod en man, en oerhört tjock karl i ännu mindre kläder än skogsrået nyss. Det var ingen fager syn.

– Ett troll! tänkte jag.

Han pekade först mot byggnaderna framför mig och sedan mot min grå cykel.
– Där har du LP-skivor, där har du glas och där har du möbler, ropade han. Fast nån byrå lär du väl inte få med dig på den där. Varför du kommer hit med cykel förstår jag inte.
– Det går inget tåg hit så då fick jag ta cykeln, svarade jag, ty även ett troll ska bemötas ironiskt om han inte vet hur man uppför sig.

Medan han lufsade bort – jag såg honom inte vidare – gick jag in i ladan.

Jag har sett många loppmarknader, andrahandsbutiker och antikvariat. Detta var det värsta exemplet. Byggnadens alla ytor svämmade över av allsköns bråte och skräp. Under ett deciennietjockt lager av damm låg trasiga vinylskivor utspridda på golvet. Bågnande hyllor var fyllda av böcker och det som en gång varit böcker, nu skadade av kyla och fukt. Bord med backar och slitna kartonger rymde precis allt som de kan rymma men i en häpnadsväckande oordning och ett miserabelt tillstånd.

 

Förtvivlat sökte jag lugna nerverna, plockade ned Flickornas julbok 1954 från en hylla, läste ett par sidor och förstod att det var litteratur av låg kvalitet. När jag hade räknat ut hur boken skulle fortsätta och eventuellt sluta, ställde jag med en suck tillbaka den. Sedan såg jag efter var jag satte fötterna och letade mig ut i solen igen. Trollen trivs inte i solsken, har jag hört.

*

Under resten av den dagen återkom tankarna på vilka märkliga varelser man kan möta i skogen. Även om jag inte på allvar tror på den sorts naturväsen som kallas skogsrån och troll, har jag tänkt på dem varje dag under veckorna som gått – och om jag vore tvungen att stöta på någon av just de här exemplaren igen, skulle jag välja skogsrået alladar. :)

 


 

Mina upplevelser i juni och juli 2020, i och kring Vetlanda (vars trafikplatssignatur är Vta, därav Vta 2020) beskrivs i följande 16 bloggtexter:

  1. Mannen, cykeln och kvinnan (Borås–Herrljunga 25 juni)
  2. Nässjö förnekar sig inte. (Herrljunga–Nässjö 25 juni)
  3. Hemma i Vetlanda? (Nässjö–Vetlanda 25 juni)
  4. Högsommartimmar och höglandstimmer (Vetlanda–Kvillsfors 26 juni)
  5. Slutkörd i Kvillsfors (Kvillsfors(–Vetlanda) 26 juni)
  6. Tre små hållplatser (Stensjön–Rödjenäs–Björköby 27 juni)
  7. Solkurva på Emådalsbanan (Vetlanda med omnejd 26-27 juni)
  8. Spårlösa skogar (Björköby–Ekenässjö–Holsbybrunn 28 juni) (nästan utan järnvägar)
  9. Mot Myresjö med friskt mod (Vetlanda–Myresjö 29 juni)
  10. Banvallscyklisten som tänkte vafan. (Myresjö–Hultagård–Vetlanda 29 juni)
  11. Växling vid Brunnsgård (Vetlanda 30 juni)
  12. Tåg och spår i Vetlanda (Vetlanda 30 juni)
  13. Hastigheter, hissar och vilsna flickor (Vetlanda–Nässö–Forserum 1 juli)
  14. Personligt möte på tåg (Jönköping–Falköping–Borås 1 juli)
  15. Växling i Kvillsfors (Kvillsfors 26 juni)
  16. Skogsrån och troll (Småland i juni) (utan järnvägar)
Småland, Vetlanda 2020, människor, möten, om mig, skogen, skogsväsen,

Kommentera

Publiceras ej